Leikki-ikäisen lapsen verinäytteenotto : Koulutuksen suunnittelu ja toteutus laboratorio- ja hoitohenkilökunnalle
Jaakola, Niina; Kouvalainen, Sanna (2009)
Jaakola, Niina
Kouvalainen, Sanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912147799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912147799
Tiivistelmä
Lasten verinäytteenotto on yksi laboratorion vaativimmista tehtävistä, koska lapset eivät aina ole kovin yhteistyöhaluisia. Kuitenkin verinäytteistä analysoidut tulokset ovat tärkeä apu lapsipotilaan diagnoosin laadinnassa, hoidossa ja hoidon seurannassa. Onnistuneen verinäytteenoton tavoitteena on saada edustava näyte kivuttomasti ja luoda onnistunut verinäytteenottotilanne lapselle, vanhemmalle ja näytteenottajalle.
Näytteenottaja voi tehdä verinäytteenottotilanteen helpommaksi leikki-ikäiselle lapselle ymmärtämällä ja huomioimalla lapsen kognitiivisen kehitysvaiheen, iän ja kliinisen kunnon sekä lievittämällä lapsen kipua ja pelkoa farmakologisilla ja non-farmakologisilla kivunlievitystavoilla. Kun verinäytteenotto suoritetaan onnistuneesti, helpotetaan lapsen ja samalla myös seuraavan näytteenottajan tulevia verinäytteenottotilanteita. Leikki-ikäisen lapsen verinäytteenottotilannetta voidaan helpottaa käyttämällä leikkiä ennen verinäytteenottoa, sen aikana ja sen jälkeen. Leikki on leikki-ikäiselle lapselle luonnollinen tapa käsitellä niin hyvien kuin huonojenkin kokemusten aiheuttamia tunteita. Kun lapsi saadaan verinäytteenottotilanteessa yhteistyöhaluiseksi, lapsen fyysinen vastustelu vähenee ja verinäytteen laatu paranee.
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin koulutus leikki-ikäisen lapsen verinäytteenotosta. Koulutuksen kohderyhmänä oli Itä-Suomen Laboratoriokeskuksen liikelaitoskuntayhtymän (ISLAB) laboratoriohoitajat ja Kuopion yliopistollisen sairaalan (KYS) lasten poliklinikan ja lasten osaston sairaanhoitajat. Koulutuksessa kohderyhmälle pyrittiin antamaan uusia keinoja, joiden avulla he voivat ottaa leikki-ikäisen lapsen paremmin huomioon verinäytteenottotilanteessa ja lievittää lapsen kokemaa kipua, pelkoa ja ahdistusta.
Koulutuksen sisältö koottiin aihetta käsittelevien tutkimusten ja kirjallisuuden pohjalta. Koulutus jaettiin aineis-ton perusteella seuraaviin aihealueisiin: Verinäytteenoton laatu, lapsen verinäytteenottotilanne, lapsen kognitiivinen kehitys, pelko, kipu ja niiden lievityskeinot sekä leikin hyödyntäminen leikki-ikäisen lapsen verinäytteenottotilanteessa. Tieto analysoitiin sisällön analyysin avulla ja se muokattiin loogiseksi kokonaisuudeksi. Koulutuksen havaintovälineenä käytettiin PowerPoint-esitystä. Koulutus toteutettiin neljä kertaa syksyn 2009 aikana osana ISLAB:n Kuopion aluelaboratorion koulutusiltapäiviä. Koulutusmateriaali jäi KYS:n ja ISLAB:n käyttöön.
Näytteenottaja voi tehdä verinäytteenottotilanteen helpommaksi leikki-ikäiselle lapselle ymmärtämällä ja huomioimalla lapsen kognitiivisen kehitysvaiheen, iän ja kliinisen kunnon sekä lievittämällä lapsen kipua ja pelkoa farmakologisilla ja non-farmakologisilla kivunlievitystavoilla. Kun verinäytteenotto suoritetaan onnistuneesti, helpotetaan lapsen ja samalla myös seuraavan näytteenottajan tulevia verinäytteenottotilanteita. Leikki-ikäisen lapsen verinäytteenottotilannetta voidaan helpottaa käyttämällä leikkiä ennen verinäytteenottoa, sen aikana ja sen jälkeen. Leikki on leikki-ikäiselle lapselle luonnollinen tapa käsitellä niin hyvien kuin huonojenkin kokemusten aiheuttamia tunteita. Kun lapsi saadaan verinäytteenottotilanteessa yhteistyöhaluiseksi, lapsen fyysinen vastustelu vähenee ja verinäytteen laatu paranee.
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin koulutus leikki-ikäisen lapsen verinäytteenotosta. Koulutuksen kohderyhmänä oli Itä-Suomen Laboratoriokeskuksen liikelaitoskuntayhtymän (ISLAB) laboratoriohoitajat ja Kuopion yliopistollisen sairaalan (KYS) lasten poliklinikan ja lasten osaston sairaanhoitajat. Koulutuksessa kohderyhmälle pyrittiin antamaan uusia keinoja, joiden avulla he voivat ottaa leikki-ikäisen lapsen paremmin huomioon verinäytteenottotilanteessa ja lievittää lapsen kokemaa kipua, pelkoa ja ahdistusta.
Koulutuksen sisältö koottiin aihetta käsittelevien tutkimusten ja kirjallisuuden pohjalta. Koulutus jaettiin aineis-ton perusteella seuraaviin aihealueisiin: Verinäytteenoton laatu, lapsen verinäytteenottotilanne, lapsen kognitiivinen kehitys, pelko, kipu ja niiden lievityskeinot sekä leikin hyödyntäminen leikki-ikäisen lapsen verinäytteenottotilanteessa. Tieto analysoitiin sisällön analyysin avulla ja se muokattiin loogiseksi kokonaisuudeksi. Koulutuksen havaintovälineenä käytettiin PowerPoint-esitystä. Koulutus toteutettiin neljä kertaa syksyn 2009 aikana osana ISLAB:n Kuopion aluelaboratorion koulutusiltapäiviä. Koulutusmateriaali jäi KYS:n ja ISLAB:n käyttöön.