Teemapäivä potilaskeskeisyydestä
Ankkuri, Mari; Blomberg, Jenni (2013)
Ankkuri, Mari
Blomberg, Jenni
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210046
Tiivistelmä
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa järjestettiin teemapäivä potilaskeskeisyydestä.
Sen tavoitteena oli edistää potilasturvallisuutta ja saada potilaat tiedostamaan oman merkityksensä potilasturvallisuudessa. Teemapäivän tarkoituksena oli antaa potilaille tietoa potilasturvallisuudesta, esitellä asiakasraatia ja kerätä asiakkaiden mielipiteitä hyvistä hoitokokemuksista ja kehittämisehdotuksista.
Teemapäivä toteutettiin yhdessä Vaasan keskussairaalan kanssa 10.12.2012 Vaasan keskussairaalan aulassa. Potilaat saivat kirjoittaa mielipiteitä hyvistä hoitokokemuksista ja kehittämisehdotuksista isoon potilasjulisteeseen sekä he saivat suullista ja kirjallista informaatiota potilasturvallisuudesta ja sen parantamisesta. Teemapäivä onnistui hyvin ja tavoitteet ja tarkoitus saatiin toteutettua.
Työn teoriaosuus käsittelee potilasturvallisuutta ja potilaskeskeisyyttä. Ennen teemapäivää perehdyttiin onnistuneen teemapäivän teoriatietoon ja sen toteuttamiseen. Teoriatietoa kerättiin alan kirjallisuudesta, terveydenhuoltolaista, sosiaali- ja terveysministeriön sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivuilta. Potilasjulisteeseen kirjoitetut kommentit analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Analyysin tuloksena tuli potilastiedonsiirron ja kommunikoinnin merkitys
potilaskeskeisessä hoitotyössä. Hyvän hoidon kriteeriksi asiakkaat nostivat potilaan kuuntelun, nopean ja oikean hoidon saannin, aseptiikan merkityksen ja sen, kuinka hoitaja kohtaa potilaan. Potilaat antoivat kommenteissaan paljon suoraa kiitosta. Kiitokset olivat pääasiassa kohdistettu kirurgian erikoisaloille.
Sen tavoitteena oli edistää potilasturvallisuutta ja saada potilaat tiedostamaan oman merkityksensä potilasturvallisuudessa. Teemapäivän tarkoituksena oli antaa potilaille tietoa potilasturvallisuudesta, esitellä asiakasraatia ja kerätä asiakkaiden mielipiteitä hyvistä hoitokokemuksista ja kehittämisehdotuksista.
Teemapäivä toteutettiin yhdessä Vaasan keskussairaalan kanssa 10.12.2012 Vaasan keskussairaalan aulassa. Potilaat saivat kirjoittaa mielipiteitä hyvistä hoitokokemuksista ja kehittämisehdotuksista isoon potilasjulisteeseen sekä he saivat suullista ja kirjallista informaatiota potilasturvallisuudesta ja sen parantamisesta. Teemapäivä onnistui hyvin ja tavoitteet ja tarkoitus saatiin toteutettua.
Työn teoriaosuus käsittelee potilasturvallisuutta ja potilaskeskeisyyttä. Ennen teemapäivää perehdyttiin onnistuneen teemapäivän teoriatietoon ja sen toteuttamiseen. Teoriatietoa kerättiin alan kirjallisuudesta, terveydenhuoltolaista, sosiaali- ja terveysministeriön sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivuilta. Potilasjulisteeseen kirjoitetut kommentit analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Analyysin tuloksena tuli potilastiedonsiirron ja kommunikoinnin merkitys
potilaskeskeisessä hoitotyössä. Hyvän hoidon kriteeriksi asiakkaat nostivat potilaan kuuntelun, nopean ja oikean hoidon saannin, aseptiikan merkityksen ja sen, kuinka hoitaja kohtaa potilaan. Potilaat antoivat kommenteissaan paljon suoraa kiitosta. Kiitokset olivat pääasiassa kohdistettu kirurgian erikoisaloille.