Yritysvastuuviestinnällä lisäarvoa? : Diacor terveyspalvelut Oy
Kääriäinen, Lotta (2013)
Kääriäinen, Lotta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710956
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Diacor terveyspalvelut Oy, yksityisiä terveydenhoidonpalveluita pääkaupunkiseudulla tarjoava yritys. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia Diacorin yritysvastuuraportointia ja -viestintää, sekä selvittää miten se ilmentyy henkilö- ja yritysasiakkaille, yhteistyökumppaneille sekä henkilökunnalle. Tavoitteena on saada selville tuovatko yritysvastuuraportointi ja -viestintä lisäarvoa yritykselle, ja toimiiko vastuullisuus erottautumistekijänä.
Vastuuviestintä oli ajankohtainen aihe erityisesti terveydenhoidon alalla, ja Diacor osuva tutkimuskohde oman alansa vastuuviestinnän pioneerina. Diacor oli vielä vuonna 2012 ainoa alansa yritys, joka julkaisi yritysvastuuraportin.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostivat yritysvastuu sekä siitä viestiminen. Aihe sijoittuu yhteisöviestinnän alalle. Lähdeaineistona käytettiin ammattikirjallisuutta ja Internet-lähteitä.
Tutkimusote oli kvantitatiivinen, eli määrällinen, ja aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Sähköinen kyselylomake lähetettiin valikoidusti sähköpostilla 43 sidosryhmien edustajalle. Vastausprosentiksi muodostui 51,7 %.
Tutkimuksen perusteella voitiin päätellä, että vastuullisuudella oli merkitystä valittaessa työnantajaa, palveluntarjoajaa ja yhteistyökumppania. Vastuullisuus saattoi olla jopa syy valmiudelle maksaa palvelusta hieman korkeampi hinta. Yhteistyökumppanit arvostivat vastuullisuutta erityisesti laadun mittarina. Diacor peilautui kilpailijoihinsa nähden tutkimuksen mukaan selkeästi vastuullisempana. Diacorin vastuullista toimintaa ei kuitenkaan tunnettu kovinkaan laajasti kaikkien sidosryhmien, erityisesti yritysasiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden, keskuudessa.
Vastuuviestintä oli ajankohtainen aihe erityisesti terveydenhoidon alalla, ja Diacor osuva tutkimuskohde oman alansa vastuuviestinnän pioneerina. Diacor oli vielä vuonna 2012 ainoa alansa yritys, joka julkaisi yritysvastuuraportin.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostivat yritysvastuu sekä siitä viestiminen. Aihe sijoittuu yhteisöviestinnän alalle. Lähdeaineistona käytettiin ammattikirjallisuutta ja Internet-lähteitä.
Tutkimusote oli kvantitatiivinen, eli määrällinen, ja aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Sähköinen kyselylomake lähetettiin valikoidusti sähköpostilla 43 sidosryhmien edustajalle. Vastausprosentiksi muodostui 51,7 %.
Tutkimuksen perusteella voitiin päätellä, että vastuullisuudella oli merkitystä valittaessa työnantajaa, palveluntarjoajaa ja yhteistyökumppania. Vastuullisuus saattoi olla jopa syy valmiudelle maksaa palvelusta hieman korkeampi hinta. Yhteistyökumppanit arvostivat vastuullisuutta erityisesti laadun mittarina. Diacor peilautui kilpailijoihinsa nähden tutkimuksen mukaan selkeästi vastuullisempana. Diacorin vastuullista toimintaa ei kuitenkaan tunnettu kovinkaan laajasti kaikkien sidosryhmien, erityisesti yritysasiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden, keskuudessa.