Musiikin oppiminen luokilla 3-5 : piinaa vai piristystä?
Rantamo-Erkkilä, Mia (2013)
Rantamo-Erkkilä, Mia
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911536
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on hakea vastaus siihen, kuinka oppilaat kokevat musiikin opetuksen alakoulussa. Tavoitteena on myös saada tietää, innostavatko koulun musiikintunnit oppilaita musiikinharrastuksen pariin.
Teoriaosuudessa käsitellään musiikin opetussuunnitelmia valtakunnallisella ja kunta-, sekä koulutasolla luokilla 3.–5. Lisäksi esitellään tutkimustuloksia koulujen musiikkikerhotoiminnasta, taide- ja taitoaineiden merkityksestä koulussa ja koulun musiikkituntien vaikutuksesta musiikinharrastuneisuuteen.
Opinnäytetyön tutkimusosa perustuu 3.–5. luokan oppilaille tehtyyn kyselyyn, jossa selvitetään heidän mielipidettään musiikin opetuksen määrästä ja oppituntien sisällöstä, ja myös heidän omasta musiikin harrastuksestaan.
Tutkimuksen tulos on, että musiikintunnit ovat enemmistölle oppilaita piristystä. Koulun musiikkitunnit eivät vaikuta kuitenkaan paljoakaan oppilaiden musiikin harrastamiseen vapaa-aikana, eivätkä ne näin innosta sinällään musiikkiharrastamisen aloittamiseen. Erityisesti musiikintunneilla pidettiin soittamisesta, johon riittävä valikoima perussoittimia antoi molemmilla tutkimuskouluilla hyvä mahdollisuuden.
Hyödynsin tutkimuksen tuloksia heti näyttämällä ne opettajille, joiden oppilailta asioita kysyin. Se, että musiikki on koulupäivän piristystä, oli voimaannuttava uutinen opettajille. Opettajan on hyvä tietää, mitä lapset saavat opetuksesta oppisisältöjen lisäksi. Jatkossa tutkisin tarkemmin, mikä on se asia, joka tekee musiikkitunneista koulupäivän piristeen.
Teoriaosuudessa käsitellään musiikin opetussuunnitelmia valtakunnallisella ja kunta-, sekä koulutasolla luokilla 3.–5. Lisäksi esitellään tutkimustuloksia koulujen musiikkikerhotoiminnasta, taide- ja taitoaineiden merkityksestä koulussa ja koulun musiikkituntien vaikutuksesta musiikinharrastuneisuuteen.
Opinnäytetyön tutkimusosa perustuu 3.–5. luokan oppilaille tehtyyn kyselyyn, jossa selvitetään heidän mielipidettään musiikin opetuksen määrästä ja oppituntien sisällöstä, ja myös heidän omasta musiikin harrastuksestaan.
Tutkimuksen tulos on, että musiikintunnit ovat enemmistölle oppilaita piristystä. Koulun musiikkitunnit eivät vaikuta kuitenkaan paljoakaan oppilaiden musiikin harrastamiseen vapaa-aikana, eivätkä ne näin innosta sinällään musiikkiharrastamisen aloittamiseen. Erityisesti musiikintunneilla pidettiin soittamisesta, johon riittävä valikoima perussoittimia antoi molemmilla tutkimuskouluilla hyvä mahdollisuuden.
Hyödynsin tutkimuksen tuloksia heti näyttämällä ne opettajille, joiden oppilailta asioita kysyin. Se, että musiikki on koulupäivän piristystä, oli voimaannuttava uutinen opettajille. Opettajan on hyvä tietää, mitä lapset saavat opetuksesta oppisisältöjen lisäksi. Jatkossa tutkisin tarkemmin, mikä on se asia, joka tekee musiikkitunneista koulupäivän piristeen.