Tuplatimantti : Hajautuneen tiimin yhteistyömenetelmä
Viertola, Kari (2013)
Viertola, Kari
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911616
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kokeiltiin Pk-yritykselle kehitettyä Tuplatimantti-menetelmää. Tavoitteena oli edistää ulkopuolisten asiantuntijoiden osallista-mista yrityksen kehityshankkeisiin ja tarkoituksena oli luoda hajautuneen tii-min yhteistyötä sujuvoittava menetelmä. Tutkimusongelmana oli selvittää, onko Tuplatimantti-menetelmä käyttökelpoinen verkkokeskustelun ohjauk-seen, toteutuuko dialogin periaatteet verkkokeskustelussa sekä arvioida verkkopohjaisen ryhmätyön menestystekijöitä, kuten fasilitointia.
Tutkimusaineisto kerättiin empiirisellä kokeella, joka toteutettiin Tuplatimantti-menetelmän mukaisena verkkokeskusteluna. Menetelmään kuuluu prosessin ohjaus, sosiaalinen media ryhmätyötilana sekä dialogin periaatteet. Tapaustutkimuksen osallistujahavainnoitsijana, fenomenologis-hermeneuttisesti lähestyen, tein havaintoja ja tulkintoja reflektoiden ja pohtien. Sijoitan tutkimusotteeni kriittis-realistiseen paradigmaan.
Analyysini oli aineistolähtöistä ja laadullista, soveltaen keskusteluanalyysin periaatetta “kaikki huomioidaan” ja luokitellen sanottu dialogin nelikentän mukaan. Arvioni mukaan dialogin periaatteet toteutuivat hyvin ja ne loivat positiivisen rakentavan keskusteluilmapiirin. Menetelmä on helposti yleistettävissä ja sen menestystekijäksi aineiston mukaan nousi fasilitointi. Oletan fasilitoinnin merkityksen vähenevän verkkopohjaisen ryhmätyökulttuurin yleistyessä ja lähestyessä normaalia keskustelua. Intensiiviseen ryhmätyöhön menetelmä sopii, mutta satunnaisille keskustelijoille kumuloituvaa keskustelua on vaikea seurata. Menetelmää tulee kehittää ihmisen luontaisen muistin suodattamisen suuntaan, jossa keskustelua aktiivisesti tiivistetään ja pitkää häntää hävitetään.
Tutkimusaineisto kerättiin empiirisellä kokeella, joka toteutettiin Tuplatimantti-menetelmän mukaisena verkkokeskusteluna. Menetelmään kuuluu prosessin ohjaus, sosiaalinen media ryhmätyötilana sekä dialogin periaatteet. Tapaustutkimuksen osallistujahavainnoitsijana, fenomenologis-hermeneuttisesti lähestyen, tein havaintoja ja tulkintoja reflektoiden ja pohtien. Sijoitan tutkimusotteeni kriittis-realistiseen paradigmaan.
Analyysini oli aineistolähtöistä ja laadullista, soveltaen keskusteluanalyysin periaatetta “kaikki huomioidaan” ja luokitellen sanottu dialogin nelikentän mukaan. Arvioni mukaan dialogin periaatteet toteutuivat hyvin ja ne loivat positiivisen rakentavan keskusteluilmapiirin. Menetelmä on helposti yleistettävissä ja sen menestystekijäksi aineiston mukaan nousi fasilitointi. Oletan fasilitoinnin merkityksen vähenevän verkkopohjaisen ryhmätyökulttuurin yleistyessä ja lähestyessä normaalia keskustelua. Intensiiviseen ryhmätyöhön menetelmä sopii, mutta satunnaisille keskustelijoille kumuloituvaa keskustelua on vaikea seurata. Menetelmää tulee kehittää ihmisen luontaisen muistin suodattamisen suuntaan, jossa keskustelua aktiivisesti tiivistetään ja pitkää häntää hävitetään.