iLme innorooms Oy:n myyntiprosessin kehittäminen
Kreivi, Tiia-Maria (2013)
Kreivi, Tiia-Maria
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710920
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on laadullinen case-tutkimus ja sen aiheena on toimeksiantajan myyntiprosessin kehittäminen ja tarkastelu. Työn tavoitteena on perehtyä case-yrityksen myyntiprosessiin ja pilkkoa se pienempiin osiin, jotta siitä voisi havaita mahdolliset epäkohdat. Myyntiprosessin kartoittamisen tuloksena kokoan toimeksiantajalle pienimuotoisen muistilistan myyntiprosessin kulusta, jota voi hyödyntää myyntityössä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskitytään myynnin yleisteoriaan sekä myyntiprosessien teoriatietoon. Kartoitan toimeksiantajan yrityshistorian ja myyntiprosessin teemahaastatteluiden avulla. Myyntiprosessin kulun teoria, jonka myyntityön ammattilaiset ovat käytännön kokemusten avulla koonneet, käsitellään kokonaisuudessaan. Hyödynnän teoriatiedon rinnastamalla sen toimeksiantajan käytännön työn kanssa.
Laadullisen tutkimuksen tuloksissa pohditaan toimeksiantajan myyntiprosessin kompastuskiviä ja annetaan kehittämisehdotuksia itse prosessiin. Tutkimuksessa selvisi, että myyntiprosessi yleisesti toimii samalla tavalla jokaisessa myyntitapahtumassa, mutta sitä voi kehittää juuri itselleen sopivaksi käytännön kokemuksen kautta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskitytään myynnin yleisteoriaan sekä myyntiprosessien teoriatietoon. Kartoitan toimeksiantajan yrityshistorian ja myyntiprosessin teemahaastatteluiden avulla. Myyntiprosessin kulun teoria, jonka myyntityön ammattilaiset ovat käytännön kokemusten avulla koonneet, käsitellään kokonaisuudessaan. Hyödynnän teoriatiedon rinnastamalla sen toimeksiantajan käytännön työn kanssa.
Laadullisen tutkimuksen tuloksissa pohditaan toimeksiantajan myyntiprosessin kompastuskiviä ja annetaan kehittämisehdotuksia itse prosessiin. Tutkimuksessa selvisi, että myyntiprosessi yleisesti toimii samalla tavalla jokaisessa myyntitapahtumassa, mutta sitä voi kehittää juuri itselleen sopivaksi käytännön kokemuksen kautta.