Asiakaslähtöisyys hoitotyön koulutuksessa, sen tukeminen ja kehittäminen. : opiskelijoiden näkökulma
Salou, Sanna-Maria (2009)
Salou, Sanna-Maria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912147853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912147853
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa Asiakaslähtöinen osaaminen Suomessa ja Virossa-projektia. Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa Metropolian opiskelijoiden näkemyksiä siitä, mitkä tekijät opintojen aikana
edistivät ja mitkä estivät asiakaslähtöisyyden omaksumista hoitotyön koulutuksessa ja miten koulutusta tulee kehittää, jotta opiskelijoiden asiakaslähtöisyyden kehityttämistä kyettäisiin tukemaan koulutuksen aikana.
Ainesito kerättiin keväällä 2009 kaikilta Metropolia ammattikorkeakoulusta valmistuneilta opiskelijoilta, joden tutkinto sisälsi sairaanhoitajatutkinnon, viidellä avokysymyksellä. Otos 182,
vastausprosentti 39%. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan koulutuksessa tulisi lisätä imulaatiotilanteita, potilastapauksia, keskustelua ja
pohdintaa, monipuolistaa teoriaa ja teoriamalleja sekä vähentää kirjallisten töiden määrää ja karsia liika teoria pois. Opettajien tietämystä ja toimintaa tulisi seurata ja opettajien tietoja ja opetusmenetelmiä
tulisi päivittää. Opiskelijoiden arvostusta ja ohjausta tulisi parantaa. Opiskelijoita tulisi kohdella tasaarvoisesti sekä tasa-arvoisina ja opiskelijoiden mielipiteet tulisi huomioida.
Lähes kaiki osallistuneista opiskelijoista kykeni nostamaan jotakin teoriaopinnoista, joka oli edistänyt tai estänyt heidän kykyään asiakaslähtöiseen toimintaan. Tästä voidaan päätellä, että koulutuksella on
merkitystä opiskelijoiden asiakaslähtöisyyden kehittymiseen ja, että koulutuksella voidaan vaikuttaa opiskelijoiden asiakaslähtöisyyden kehittymiseen. Koulutusta tulee tulevaisuudessa kehittää. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa opintosuunnitelmaa kehitettäessä, sekä opiskelijaohjausta suunniteltaessa, niin kouluissa kuin harjoittelupaikoissa. Jolloin voidaan kouluttaa asiakaslähtöisiä hoitoyön asiatuntijoita
edistivät ja mitkä estivät asiakaslähtöisyyden omaksumista hoitotyön koulutuksessa ja miten koulutusta tulee kehittää, jotta opiskelijoiden asiakaslähtöisyyden kehityttämistä kyettäisiin tukemaan koulutuksen aikana.
Ainesito kerättiin keväällä 2009 kaikilta Metropolia ammattikorkeakoulusta valmistuneilta opiskelijoilta, joden tutkinto sisälsi sairaanhoitajatutkinnon, viidellä avokysymyksellä. Otos 182,
vastausprosentti 39%. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan koulutuksessa tulisi lisätä imulaatiotilanteita, potilastapauksia, keskustelua ja
pohdintaa, monipuolistaa teoriaa ja teoriamalleja sekä vähentää kirjallisten töiden määrää ja karsia liika teoria pois. Opettajien tietämystä ja toimintaa tulisi seurata ja opettajien tietoja ja opetusmenetelmiä
tulisi päivittää. Opiskelijoiden arvostusta ja ohjausta tulisi parantaa. Opiskelijoita tulisi kohdella tasaarvoisesti sekä tasa-arvoisina ja opiskelijoiden mielipiteet tulisi huomioida.
Lähes kaiki osallistuneista opiskelijoista kykeni nostamaan jotakin teoriaopinnoista, joka oli edistänyt tai estänyt heidän kykyään asiakaslähtöiseen toimintaan. Tästä voidaan päätellä, että koulutuksella on
merkitystä opiskelijoiden asiakaslähtöisyyden kehittymiseen ja, että koulutuksella voidaan vaikuttaa opiskelijoiden asiakaslähtöisyyden kehittymiseen. Koulutusta tulee tulevaisuudessa kehittää. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa opintosuunnitelmaa kehitettäessä, sekä opiskelijaohjausta suunniteltaessa, niin kouluissa kuin harjoittelupaikoissa. Jolloin voidaan kouluttaa asiakaslähtöisiä hoitoyön asiatuntijoita