Esiintyjyyttä etsimässä : tanssijan esiintyjyyden kehitysmahdollisuuksia nykytanssin opetuksessa
Leinonen, Venla (2013)
Leinonen, Venla
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210215
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on kirjoitettu osana tanssinopettajan tutkinnon (AMK) opinnäytetyökokonaisuutta. Taiteellinen osa opinnäytetyöstä on koreografia Akilleen Kantapää viidelle tanssijalle. Teos lukeutui toukokuussa 2013 Turun Taideakatemian Köysiteatterissa järjestetyn Köydet irti! -festivaalin ohjelmistoon.
Tämä opinnäytetyön kirjallinen osa käsittelee tanssijan esiintyjyyden rakentumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tekstissä tarkastellaan nykytanssin tekniikan suhdetta esiintymiseen. Keskiössä on pyrkimys tutkia tanssinopettajan roolia ammattitanssijan esiintyjyyden kehityksessä.
Teksti pohjautuu pääosin kirjoittajan omakohtaisiin kokemuksiin ja pohdintoihin. Lähdemateriaalina käytetään otteita suomalaisten koreografien kirjoittamista ajatuksista sekä tanssintutkijoiden kirjallisuudesta.
Aluksi kirjoittaja pyrkii määrittelemään joitakin nykytanssille tyypillisiä piirteitä, jotka vaikuttavat tanssiteosten liikemateriaalin harjoitteluprosesseihin. Teksti etenee koreografien näkökulmien kautta tarkastelemaan tanssijan esiintyjyyden rakentumista osaksi kokemusmaailmaa. Tanssinopettajan toimintatapojen vaikutusta tanssijuuden kehitykseen tarkastellaan tutkielman viimeisissä osissa. Lopuksi kirjoittaja pohtii kuinka nykytanssitunteja voitaisiin rakentaa tukemaan esiintyjyyttä.
Tämä opinnäytetyön kirjallinen osa käsittelee tanssijan esiintyjyyden rakentumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tekstissä tarkastellaan nykytanssin tekniikan suhdetta esiintymiseen. Keskiössä on pyrkimys tutkia tanssinopettajan roolia ammattitanssijan esiintyjyyden kehityksessä.
Teksti pohjautuu pääosin kirjoittajan omakohtaisiin kokemuksiin ja pohdintoihin. Lähdemateriaalina käytetään otteita suomalaisten koreografien kirjoittamista ajatuksista sekä tanssintutkijoiden kirjallisuudesta.
Aluksi kirjoittaja pyrkii määrittelemään joitakin nykytanssille tyypillisiä piirteitä, jotka vaikuttavat tanssiteosten liikemateriaalin harjoitteluprosesseihin. Teksti etenee koreografien näkökulmien kautta tarkastelemaan tanssijan esiintyjyyden rakentumista osaksi kokemusmaailmaa. Tanssinopettajan toimintatapojen vaikutusta tanssijuuden kehitykseen tarkastellaan tutkielman viimeisissä osissa. Lopuksi kirjoittaja pohtii kuinka nykytanssitunteja voitaisiin rakentaa tukemaan esiintyjyyttä.