dc.contributor.author | Löflund, Robert | |
dc.date.accessioned | 2013-05-30T13:32:11Z | |
dc.date.available | 2013-05-30T13:32:11Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2013053011860 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/61163 | |
dc.description.abstract | Musiikkialan yrittäjyys on lisääntynyt huomattavasti vuosituhannen vaihteen jälkeen. Muusikot ovat yhä enenevässä määrin organisoineet oman työn tekemisensä yritysmuotoon, sillä varsinkin kevyen muusikin alalla ei ole juurikaan tarjolla vakituisia työpaikkoja. Muusikot työllistyvät omien projektien kautta tai tarjoamalla ammattitaitoonsa perustuvia palveluita artisteille ja muille muusikoille. Työllistyminen on usein hyvin satunnaisesti, esimerkiksi vain keikkakohtaista.
Viime aikoina on käyty hyvin kiivasta keskustelua siitä, millainen toiminta on verotuksellisessa mielessä hyväksyttyä yritystoimintaa ja millainen vastaavasti työsuhteista toimintaa. Verohallinnon tuoreet linjaukset pohjautuvat oikeuden päätökseen, jossa muusikon työ nähdään lähtökohtaisesti työsuhteessa tehtynä työnä. Opinnäytetyöni tavoitteena on selventää tätä kysymystä ja kaventaa yritystoiminnan ja työsuhteisen toiminnan käsitteiden välistä harmaata aluetta.
Tutkin työssäni muusikkoyrittäjyyden eri ilmenemismuotoja, toiminnan laajuutta ja taloudellista merkitystä. Luon myös katsauksen siihen millainen on keskivertomuusikon yritys. Tutkin työn tekemistä ja yrittäjyyttä sääteleviä lakeja, ja vertaan niitä muusikon työhön. Tutkin myös oikeuskirjallisuutta ja muusikkoyrittäjyyteen liittyvää oikeuskäytäntöä.
Muusikoiden yrityksen ovat pääsääntöisesti hyvin pieniä ja yritystoiminta on itsessään monesti sivutoimista. Alalla on muutamia suuria toimijoita ja valtava määrä pieniä yrityksiä, joiden merkitys musiikkialan kokonaistaloudelle on kuitenkin merkittävä. Muusikon työhön, varsinkin kevyen musiikin alalla, sisältyy piirteitä työsuhteisesta toiminnasta sekä yritystoiminnasta, jonka johdosta rajanvetoa on hyvin vaikea tehdä. Myös oikeuskäytäntö on hyvin kirjavaa.
Asenteet yrittäjyyttä kohtaan ovat muuttuneet huomattavasti myönteisemmiksi. Yrittäjyyteen kannustetaan ja yrittäjyyttä painotetaan myös oppilaitoksissa. Silti muusikkoyrittäjyys ja muusikon työllistyminen itsenäisenä ammatinharjoittajana ovat vielä tänä päivänä ristiriitaisia aiheita. | fi |
dc.description.abstract | Entrepreneurship amongst musicians has grown rapidly since the change of the millennium. Musicians have been keen on organising their work in the form of private enterprises because of the scarcity of steady jobs, especially in the field of popular music. Musicians are employed either through their own projects or by offering services based on their own expertise to artists or other musicians. Employment is usually very irregular, for instance, only one performance at a time.
Recently there has been quite a lot of discussion about entrepreneurship amongst musicians regarding taxation. The discussion has revolved around questions of when a musician is considered to be an employee and when he or she is considered to be an entrepreneur. The current standing of the tax administration is based on a court ruling that states that a musician, while performing, is generally considered to be an employee rather than an entrepreneur. The objective of this thesis is to clarify the question and to narrow down the grey area between the concepts of employee and entrepreneur.
In my thesis, I study the different representations of musical entrepreneurship, its extent and economical significance. I also take a look at the average musicians private enterprise. I study the laws that govern employment and entrepreneurship, and I also compare them to the work of a musician. I also study judicial literature and court rulings regarding the matter.
The private businesses of musicians are generally very small and the enterprising itself can be considered to be part-time. There are a small number of large companies and a vast number of extremely small enterprises, which - despite their size - play a significant role in the music business. The work of a musician represents factors that infer that he or she can be seen both as an employee and as an entrepreneur, and therefore it is quite hard to make the distinction.
The attitude towards entrepreneurship has lately grown more positive. People are encouraged to form their own private businesses and the subject is also being taught in schools. Entrepreneurship amongst musicians still remains a controversial issue despite all of this. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Metropolia Ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Muusikko yrittäjänä ja työntekijänä : Missä kulkee raja? | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/202 | |
dc.organization | Metropolia Ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | musiikkiala | fi |
dc.subject.ysa | muusikot | fi |
dc.subject.ysa | yrittäjyys | fi |
dc.subject.ysa | yritystoiminta | fi |
dc.subject.ysa | työllistyminen | fi |
dc.subject.ysa | verotus | fi |
dc.contributor.organization | Metropolia Ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | työsuhde | |
dc.subject.keyword | verohallinto | |
dc.subject.keyword | oikeuskäytäntö | |
dc.subject.keyword | muusikkoyrittäjä | |
dc.subject.keyword | työsopimuslaki | |
dc.subject.keyword | ennakkoperintälaki | |
dc.subject.specialization | Musiikkipedgogi (AMK) | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Esittävä taide ja musiikki|sv=Scenkonst och musik|en=Performance art and music| | |
dc.subject.discipline | Pop/jazz-musiikki | |