Näytä suppeat kuvailutiedot

Tulevaisuuden lastensairaala: leikin käyttö leikki-ikäisen lapsen hoitotyössä

Pöysti, Tiia; Turunen, Anu (2013)

dc.contributor.authorPöysti, Tiia
dc.contributor.authorTurunen, Anu
dc.date.accessioned2013-05-31T04:46:49Z
dc.date.available2013-05-31T04:46:49Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2013053011768
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/61178
dc.description.abstractOpinnäytetyömme tarkoituksena on yhdistää aikaisempien tutkimusten tulokset sekä hoitotyön arki leikin näkökulmasta, sekä tarkastella miten leikkiä voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää enemmän lasten hoitotyössä. Tavoitteenamme on lisätä yhteistyöosastomme HYKS Lastenklinikka osasto K2:n henkilökunnan tietoutta leikin merkityksestä ja toteutustavoista lasten hoitotyössä. Opinnäytetyömme on osa HYKS Naisten- ja lastentautien tulosyksikön ja Metropolia Ammattikorkeakoulun Hoitotyön koulutusohjelman Tulevaisuus lasten erikoissairaanhoidossa TuLE -hanketta. Kehittämistehtävinämme on kuvata, miten lapset tutkimusten mukaan kokevat leikin käytön hoitotyössä, miten käytännössä yhteistyöosastollamme tällä hetkellä toteutetaan leikkiä osana hoitotyötä ja miten tulevaisuudessa leikkiä voitaisiin hyödyntää hoitotyössä. Kehittämistehtävä perustuu tutkittuun tietoon aiheesta ja yhteistyöosastollamme tekemiimme haastatteluihin. Haastattelimme yhteistyöosastomme osastonhoitajaa ja yhtä HYKS Lastenklinikan lastentarhanopettajaa. Saatujen tulosten mukaan sairaanhoitajat käyttävät lasten mielestä leikkiä liian vähän hoitotyössä, mikä johtuu pitkälti ajan puutteesta tai hoitajien vähäisistä valmiuksista leikin käyttöön. Myös leikkivälineiden vähyys osastoilla nousi esiin, johon ratkaisuksi tarvitaan usein sairaanhoitajan mielikuvituksen käyttöä. Leikkiä käytetään apuna lapsen toimenpiteisiin valmistelussa, erilaisissa ohjaustilanteissa ja pelkojen käsittelyssä. Lisäksi sillä on tärkeä rooli lapsen sosiaalisten suhteiden ylläpitämisessä. Tulevaisuudessa lasten hoitotyötä tekeville sairaanhoitajille kannattaisi järjestää koulutusta leikin käytöstä hoitotyössä. Tämän avulla hoitohenkilökunta pystyy kehittämään omaa työskentelyään ottaen huomioon leikki-ikäisen lapsen luonnollisen tarpeen leikille myös sairaana ollessaan. Koulutus voisi tarjota sairaanhoitajille rohkeutta käyttää leikkiä luonnollisemmin osana heidän tekemäänsä hoitotyötä. Lisäksi teknologian jatkuva kehittyminen asettaa haasteita leikin toteuttamiselle, sillä jo hyvin pienetkin lapset ovat tottuneet erilaisten mobiililaitteiden, tietokoneiden ja pelikonsoleiden käyttöön. Näiden teknisten välineiden lisääminen lasten osastoilla nousi myös tulevaisuuden kehittämishaasteeksi.fi
dc.description.abstractPurpose of this thesis is to combine the results from earlier studies and everyday working in nursing from the perspective of play. Our goal is to increase knowledge about the role of the play and how to implement play in pediatric nursing in our cooperation ward K2’s staff in Helsinki University Central Hospital Children's Hospital. Our study is part of the Helsinki University Central Hospital Gynaecology and Paediatrics Unit and the Helsinki Metropolia University of Applied Sciences Degree Programme in Nursing The Future of Specialised Health Care for Children -project. Our development tasks were to describe how the children experience play in nursing, how nurses in our cooperation ward use play as part of the treatment now and how in the future nurses could develop their skills in the area. Development task is based on the research data and interviews of the head nurse of the cooperation ward and one kindergarten teacher. For children, play is an everyday activity. Implementation of the play in the hospital environment is important for children. Play supports children’s growth and development, and enabling it makes the children feel noticed. The results show that nurses don’t use play enough in nursing when asked from the chil-dren. This is maybe due to the lack of time or lack of nurses’ capabilities to use the play as part of nursing. Also lack of toys in pediatric wards came up and solution to this often requires nurses to use their own imagination. Play is used to help the preparation for nursing procedures, various guiding situations and with dealing of fears. In addition, it plays an important role in maintaining a child's social relationships. In the future, there should be enough education to nurses who work in pediatric wards in how they can use play in nursing. This allows the medical staff to be able to develop their own work, taking into account the child’s natural need for play also when they are ill. Education could provide courage to the nurses on how they could use play naturally as a part of nursing. Technological development brings challenges to the implementation of play. Nowadays, even small children are accustomed to use mobile devices, computers and video games. To increase the use of technology in pediatric wards emerged as an additional challenge for the future.en
dc.language.isofin
dc.publisherMetropolia Ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleTulevaisuuden lastensairaala: leikin käyttö leikki-ikäisen lapsen hoitotyössäfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/210
dc.organizationMetropolia Ammattikorkeakoulu
dc.subject.ysalapset
dc.subject.ysahoitotyö
dc.subject.ysaleikki
dc.subject.ysasairaalahoito
dc.contributor.organizationMetropolia Ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordlasten hoitotyö
dc.subject.keywordleikki-ikä
dc.subject.specializationHoitotyön suuntautumisvaihtoehto
dc.subject.degreeprogramfi=Hoitotyö|sv=Vård|en=Nursing|
dc.subject.disciplineHoitotyö


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot