Ostolaskujen sähköisen käsittelyjärjestelmän päivitysprojekti : Case Seinäjoen kaupunki
Hakala, Johanna (2013)
Hakala, Johanna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011950
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia Seinäjoen kaupungin ostolaskujen käsittelijöiden suhtautumista ja mielipiteitä 1.1.2013 käyttöönotetusta ostolaskujen sähköisestä käsittelyjärjestelmästä. Tavoitteena oli kuvata uuden käsittelyjärjestelmän käyttöönottoprojektia, tehdä vertailua käsittelyjärjestelmän vanhan ja uuden version välillä sekä selvittää, oliko käsittelyjärjestelmän päivitysprojekti todella ollut kannattava. Lisäksi halusin kartoittaa käsittelyjärjestelmässä ja sen käyttöönotossa mahdollisesti ilmenneitä epäkohtia sekä selvittää, kuinka ostolaskujen käsittelyä voitaisiin työntekijöiden mielestä kehittää tulevaisuudessa. Opinnäytetyöni aineistona käytin aiheeseen liittyviä kirjallisia ja elektronisia lähteitä sekä ostolaskujen sähköisen käsittelyjärjestelmän uuden version koulutusti-laisuuksissa ollutta materiaalia. Tutkimusosuus koostuu kvalitatiivisesta eli laadullisesta tutkimuksesta, jonka toteutin haastattelemalla käsittelyjärjestelmän kahta pääkäyttäjää sekä kahta reskontranhoitajaa. Kaupungilla töissä ollessani käytin ostolaskujen käsittelyjärjestelmän vanhaa sekä uutta versiota, joten myös omat kokemukseni ovat olleet apuna opinnäytetyössä. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että ostolaskujen sähköisen käsittelyjärjestelmän päivitysprojekti oli kannattava Seinäjoen kaupungille. Uutta ostolaskujen sähköistä käsittelyjärjestelmää pidettiin monilta osin parempana kuin vanhaa. Uuden käsittelyjärjestelmän myötä ostolaskujen käsittelijöiden työ on myös nopeutunut ja helpottunut. Käsittelyjärjestelmän päivittäminen siirsi Seinäjoen kaupungin ostolaskujen käsittelyn tälle vuosituhannelle. Tulevaisuudessa ostolaskujen käsittelyä Seinäjoen kaupungilla voitaisiin kehittää käyttämällä ulkoista skannauspalvelua, kehittämällä nykyisen järjestelmän toimintoja entistä paremmiksi ja siirtymällä vastaanottamaan kaikki laskut sähköisessä muodossa paperisten laskujen sijaan.