Sensomotoristen liikuntaleikkien soveltaminen päiväkotiympäristöön
Laakso, Marja; Parviainen, Marjut (2009)
Laakso, Marja
Parviainen, Marjut
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306515
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kuvaamme sensomotoristen leikkien ja välineiden viemistä päivähoidon arkeen lasten jokapäiväisiin leikkeihin. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Helsingin kaupungin Päiväkoti Nuotin Pelimannit-ryhmän lapset ja aikuiset. Opinnäytetyö sai alkunsa Ammattikorkeakoulu Metropolian ja Helsingin kaupungin päivähoidon yhteistyöhankkeesta.
Tavoitteena oli tutkia sopivatko valitsemamme sensomotoriset leikit ja leikkivälineet 3-6 vuotiaille lapsille ja miten ne soveltuvat päiväkotiympäristöön. Opinnäytetyömme oli toiminnallinen opinnäytetyö. Tominnallisessa osuudessa suunniteltiin ja kokeiltiin sensomotorisia leikkejä ja välineitä yhdessä Pelimannit-ryhmän henkilökunnan kanssa. Keräsimme tietoa lasten ja henkilökunnan kokemuksista sensomotoristen leikkien ja välineiden käytöstä havainnoimmalla, valokuvaamalla, haastattelemalla henkilökuntaa sekä lapsen havainnointi-, että ryhmän havainnointilomakkeiden avulla.
Työn raporttiosiossa esitellään sensorisen integraation teoriaa sekä lapsen motorisen kehityksen kulkua ja leikin teoriaa. Lisäksi käsittelimme inhimillisen toiminnan mallia sekä ihmisen ympäristöön liittyviä teorioita. Otimme sensorisen integraation teoriasta sensomotoriikan tarkasteltavaksi osaksi. Valitsimme leikit kehon puolten yhteistyön, tasapainon sekä silmän ja käden yhteistyön tukemiseksi. Leikit olivat kuitenkin monipuolisia ja harjaannuttivat monia lapsen valmiuksia ja taitoja.
Opinnäytetyön prosessin johtopäätös oli, että sensomotoriset leikit ja välineet sopivat 3-6 vuotialle lapsille ja päivähoitoympäristössä käytettäviksi. Leikkien ja välineiden valinnoissa oli mahdollista joustavasti huomioida ympäristön tarjoamat mahdollisuudet sekä rajoitukset. Lapset innostuivat ja sitoutuivat leikkeihin. Leikit tuottivat iloa ja riemua ja lisäksi ne olivat turvallisia. Lapset kykenivät mukauttamaan leikkejä tarkoituksenmukaisesti ja he oppivat uusia taitoja leikkiessään.
Moniammatillinen yhteistyö antoi kiinnostavia mahdollisuuksia yhteistyössä tukea lasten kehitystä päivähoidon arjessa. Vuoropuhelu eri ammattikuntien välillä antoi monipuolisen pohjan lasten toiminnan suunnitteluun. Se on tämän päivän työelämässä mielenkiintoinen ja innostava haaste. Opinnäytetyössä toimme esille moniammatillisen yhteistyön mahdollisuuksia käytännön tasolla.
Näitä leikkejä voisi käyttää ja tutkia laajemminkin. Sensomotorisilla leikeillä ja välineillä voisi olla myös suurta merkitystä erityistä tukea tarvitsevien lasten toiminnan ja ympäristön suunnittelussa esimerkiksi päivähoidon integroiduissa erityisryhmissä.
Tavoitteena oli tutkia sopivatko valitsemamme sensomotoriset leikit ja leikkivälineet 3-6 vuotiaille lapsille ja miten ne soveltuvat päiväkotiympäristöön. Opinnäytetyömme oli toiminnallinen opinnäytetyö. Tominnallisessa osuudessa suunniteltiin ja kokeiltiin sensomotorisia leikkejä ja välineitä yhdessä Pelimannit-ryhmän henkilökunnan kanssa. Keräsimme tietoa lasten ja henkilökunnan kokemuksista sensomotoristen leikkien ja välineiden käytöstä havainnoimmalla, valokuvaamalla, haastattelemalla henkilökuntaa sekä lapsen havainnointi-, että ryhmän havainnointilomakkeiden avulla.
Työn raporttiosiossa esitellään sensorisen integraation teoriaa sekä lapsen motorisen kehityksen kulkua ja leikin teoriaa. Lisäksi käsittelimme inhimillisen toiminnan mallia sekä ihmisen ympäristöön liittyviä teorioita. Otimme sensorisen integraation teoriasta sensomotoriikan tarkasteltavaksi osaksi. Valitsimme leikit kehon puolten yhteistyön, tasapainon sekä silmän ja käden yhteistyön tukemiseksi. Leikit olivat kuitenkin monipuolisia ja harjaannuttivat monia lapsen valmiuksia ja taitoja.
Opinnäytetyön prosessin johtopäätös oli, että sensomotoriset leikit ja välineet sopivat 3-6 vuotialle lapsille ja päivähoitoympäristössä käytettäviksi. Leikkien ja välineiden valinnoissa oli mahdollista joustavasti huomioida ympäristön tarjoamat mahdollisuudet sekä rajoitukset. Lapset innostuivat ja sitoutuivat leikkeihin. Leikit tuottivat iloa ja riemua ja lisäksi ne olivat turvallisia. Lapset kykenivät mukauttamaan leikkejä tarkoituksenmukaisesti ja he oppivat uusia taitoja leikkiessään.
Moniammatillinen yhteistyö antoi kiinnostavia mahdollisuuksia yhteistyössä tukea lasten kehitystä päivähoidon arjessa. Vuoropuhelu eri ammattikuntien välillä antoi monipuolisen pohjan lasten toiminnan suunnitteluun. Se on tämän päivän työelämässä mielenkiintoinen ja innostava haaste. Opinnäytetyössä toimme esille moniammatillisen yhteistyön mahdollisuuksia käytännön tasolla.
Näitä leikkejä voisi käyttää ja tutkia laajemminkin. Sensomotorisilla leikeillä ja välineillä voisi olla myös suurta merkitystä erityistä tukea tarvitsevien lasten toiminnan ja ympäristön suunnittelussa esimerkiksi päivähoidon integroiduissa erityisryhmissä.