Imagotutkimus Case Functional Studio
Karhunen, Eija (2013)
Karhunen, Eija
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112286
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön keskeisin sisältö on toimeksiannon perusteella tehty imagotutkimus. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää kuopiolaisen Functional Hyvinvointi- ja Terveysliikuntapalvelut Oy:n tunnettavuutta ja siihen vaikuttavia asioita.
Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisena tutkimuksena ja aineisto on kerätty internetkyselyn avulla. Kyselyn linkkiä lähetettiin noin 6000 henkilölle, joista yli 600 vastasi kyselyyn. Kysely koostui pää-asiallisesti suljetuista monivalintakysymyksistä. Apuna aineiston käsittelyssä on käytetty SPSS -tilasto-ohjelmaa.
Teoriaosuudessa käsitellään palveluita tuotteena, imagoa, imagotyötä, imagon merkitystä sekä epäsuotuisaa imagoa. Teoriaosuuden tarkoitus on selventää lukijalle imagon käsitettä sekä siihen liittyviä taustatekijöitä. Teoreettinen tieto on kerätty liiketalouden alan lähdekirjallisuudesta.
Tehdyn tutkimuksen mukaan Functional Studio ei ole kovin tunnettu kuopiolaisten keskuudessa johtuen sijainnistaan. Monelle vastaajalle Functionalin olemassaolo tuli yllätyksenä tämän kyselyn kautta. Niillä, joilla oli kokemusta Functionalista ennestään, oli selkeä mielikuva yrityksen tarjoamista palveluista ja hintatasosta. Eniten muutoksia toivottiin hintoihin ja asiakkuusvaihtoehtoihin.
Syksyllä 2012 Functional Studio yhdistyi, niin ikään kuopiolaisen, Elements Studion kanssa. Yhdistyminen ei ollut tiedossa tätä tutkimusta tehtäessä, joten sillä ei ollut vaikutusta tutkimukseen tai sen tuloksiin. Uudistus toi palveluihin uuden ajan kuntosalilaitteet sekä sisäpyöräilyn.
Jatkotutkimuksena voisi ajatella uuden Elements Studion tunnettavuutta ja imagoa sekä asiakastyytyväisyyttä.
Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisena tutkimuksena ja aineisto on kerätty internetkyselyn avulla. Kyselyn linkkiä lähetettiin noin 6000 henkilölle, joista yli 600 vastasi kyselyyn. Kysely koostui pää-asiallisesti suljetuista monivalintakysymyksistä. Apuna aineiston käsittelyssä on käytetty SPSS -tilasto-ohjelmaa.
Teoriaosuudessa käsitellään palveluita tuotteena, imagoa, imagotyötä, imagon merkitystä sekä epäsuotuisaa imagoa. Teoriaosuuden tarkoitus on selventää lukijalle imagon käsitettä sekä siihen liittyviä taustatekijöitä. Teoreettinen tieto on kerätty liiketalouden alan lähdekirjallisuudesta.
Tehdyn tutkimuksen mukaan Functional Studio ei ole kovin tunnettu kuopiolaisten keskuudessa johtuen sijainnistaan. Monelle vastaajalle Functionalin olemassaolo tuli yllätyksenä tämän kyselyn kautta. Niillä, joilla oli kokemusta Functionalista ennestään, oli selkeä mielikuva yrityksen tarjoamista palveluista ja hintatasosta. Eniten muutoksia toivottiin hintoihin ja asiakkuusvaihtoehtoihin.
Syksyllä 2012 Functional Studio yhdistyi, niin ikään kuopiolaisen, Elements Studion kanssa. Yhdistyminen ei ollut tiedossa tätä tutkimusta tehtäessä, joten sillä ei ollut vaikutusta tutkimukseen tai sen tuloksiin. Uudistus toi palveluihin uuden ajan kuntosalilaitteet sekä sisäpyöräilyn.
Jatkotutkimuksena voisi ajatella uuden Elements Studion tunnettavuutta ja imagoa sekä asiakastyytyväisyyttä.