OIS Touchpoint : OIS-ajattelusta palvelukonsepti
Kantonen, Katariina (2013)
Kantonen, Katariina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312419
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan verkkoympäristön mahdollisuuksia tuoda lisäarvoa Savonia- ammattikorkeakoulun opiskelijoiden palvelukokemukseen. Tavoitteena oli suunnitella verkko- ympäristö tukemaan Savonia-ammattikorkeakoulun OIS-ajattelua. OIS lyhennetään sanoista Open Innovation Space ja sen tarkoitus on kuvata Savonia-ammattikorkeakoulun yhteistoi- minnan ideologiaa, jossa opetukseen liitetyn TKI-toiminnan avulla tuotettaisiin monialaisissa ympäristöissä kysyntälähtöisiä tuotteita ja palveluita. Lopputyö etenee palvelumuotoilun pro- sessin kolmivaiheisen mallin mukaan: tutkimus, palvelun kehitys ja palvelun arviointi.
Taustatutkimuksella selvitettiin ammattikorkeakoulujen yleisiä kehittämisen tavoitteita ja niihin liittyviä opiskelijoiden palvelukokemuksien ongelmakohtia. Palvelun kehitys vaiheessa taustaselvityksistä saatujen johtopäätösten avulla tunnistettiin palvelulle tavoiteltavia ominai- suuksia, joista syntyi palvelukonsepti. Viimeisessä, palvelun arviointi vaiheessa, selvitettiin mahdollisen palvelukokemuksen tuoma arvo opiskelijalle ja tuotiin esille suuntaa antavia mit- tareita palvelun asiakastyytyväisyyden arvioimiseen.
Merkittävin opinnäytetyön tuloksista on palvelun kehittämistä varten suunniteltu TOKIO-malli. TOKIO-mallilla pyritään selventämään, miten yhdistettäisiin TKI-toimintaa enemmän osaksi Savonian opetusta.
Taustatutkimuksella selvitettiin ammattikorkeakoulujen yleisiä kehittämisen tavoitteita ja niihin liittyviä opiskelijoiden palvelukokemuksien ongelmakohtia. Palvelun kehitys vaiheessa taustaselvityksistä saatujen johtopäätösten avulla tunnistettiin palvelulle tavoiteltavia ominai- suuksia, joista syntyi palvelukonsepti. Viimeisessä, palvelun arviointi vaiheessa, selvitettiin mahdollisen palvelukokemuksen tuoma arvo opiskelijalle ja tuotiin esille suuntaa antavia mit- tareita palvelun asiakastyytyväisyyden arvioimiseen.
Merkittävin opinnäytetyön tuloksista on palvelun kehittämistä varten suunniteltu TOKIO-malli. TOKIO-mallilla pyritään selventämään, miten yhdistettäisiin TKI-toimintaa enemmän osaksi Savonian opetusta.