MOHOST-seulonta-arvioinnin käyttöönotto yhteistoiminnallisena oppimisena : Kivelän psykiatrian poliklinikalla
Hirvonen, Henna; Pirttimäki, Kirsi (2009)
Hirvonen, Henna
Pirttimäki, Kirsi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087363
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Kivelän psykiatrian poliklinikan toimintaterapeuttien kanssa ja sen aiheena on MOHOST-seulonta-arvioinnin (The Model of Human Occupation Screening Tool) käyttöönotto yhteistoiminnallisena oppimisena Kivelän psykiatrian poliklinikalla. Käytämme työssämme
MOHOST-seulonta-arvioinnista lyhennystä MOHOST-arviointi. Tarkoituksena on selvittää, miten MOHOST-arvioinnin käyttöönotto on vaikuttanut toimintaterapeuttien käytännön työhön ja miten koulutuksessa käytetty työpajamenetelmä soveltuu oppimisen ja itseopiskelun välineeksi Kivelän psykiatrian poliklinikalle. MOHOST-arvioinnin käyttöönotto toteutuu yhteistoiminnallisena oppimisena ilman ulkopuolista kouluttajaa sekä Marja Nevalaisen (2007) Hyvän implementoinnin mallin mukaan. Käyttöönottoprosessi sisältää työpajamenetelmällä toteutetun koulutuksen ja käyttöönottojakson, joka sisälsi kaksi työpajakeskustelua.
Keräsimme tutkimusaineiston kahdesta teemahaastatteluna toteutetusta työpajakeskustelusta, jotka sijoittuivat MOHOST-arvioinnin käyttöönottojakson keski- ja loppuvaiheeseen. Työpajakeskusteluiden toisena tavoitteena oli tukea MOHOST-arvioinnin käyttöönottoa Kivelän psykiatrian poliklinikalla.
Aukikirjoitettuamme tutkimusaineistoista olennaiset kohdat tutustuimme niiden sisältöihin. Käsittelimme tutkimusaineiston aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyömme johtopäätöksissä todetaan, että MOHOST-arvioinnin käyttöönotolla oli myönteisiä vaikutuksia Kivelän psykiatrian poliklinikan toimintaterapeuttien käytännön työhön. Toimintaterapeutit kokivat MOHOST-arvioinnin lisänneen näyttöön perustuvaa työskentelyä ja tuovan esiin asiakkaan vahvuudet ja haasteet sekä auttaneen intervention kohdentamisessa. Toimintaterapeutit olivat motivoituneita jatkamaan MOHOST-arvioinnin käyttöä käyttöönottojakson jälkeen ja esittivät toiveen MOHOST-arvioinnin hyödyntämisestä dokumentoinnissa ja asiakkaan kuntoutumisen muutoksen mittaamisessa. Johtopäätöksien mukaan työpajamenetelmä soveltui oppimisen ja itseopiskelun välineeksi Kivelän psykiatrian poliklinikalle. Toimintaterapeuttien mukaan soveltuvuutta tukivat
työpajamenetelmän toimiva rakenne ja toteutus, hyvä yhteistyö ja molemminpuolinen luottamus sekä työpajamenetelmän käytännönläheisyys ja toteutumisympäristö.
MOHOST-seulonta-arvioinnista lyhennystä MOHOST-arviointi. Tarkoituksena on selvittää, miten MOHOST-arvioinnin käyttöönotto on vaikuttanut toimintaterapeuttien käytännön työhön ja miten koulutuksessa käytetty työpajamenetelmä soveltuu oppimisen ja itseopiskelun välineeksi Kivelän psykiatrian poliklinikalle. MOHOST-arvioinnin käyttöönotto toteutuu yhteistoiminnallisena oppimisena ilman ulkopuolista kouluttajaa sekä Marja Nevalaisen (2007) Hyvän implementoinnin mallin mukaan. Käyttöönottoprosessi sisältää työpajamenetelmällä toteutetun koulutuksen ja käyttöönottojakson, joka sisälsi kaksi työpajakeskustelua.
Keräsimme tutkimusaineiston kahdesta teemahaastatteluna toteutetusta työpajakeskustelusta, jotka sijoittuivat MOHOST-arvioinnin käyttöönottojakson keski- ja loppuvaiheeseen. Työpajakeskusteluiden toisena tavoitteena oli tukea MOHOST-arvioinnin käyttöönottoa Kivelän psykiatrian poliklinikalla.
Aukikirjoitettuamme tutkimusaineistoista olennaiset kohdat tutustuimme niiden sisältöihin. Käsittelimme tutkimusaineiston aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyömme johtopäätöksissä todetaan, että MOHOST-arvioinnin käyttöönotolla oli myönteisiä vaikutuksia Kivelän psykiatrian poliklinikan toimintaterapeuttien käytännön työhön. Toimintaterapeutit kokivat MOHOST-arvioinnin lisänneen näyttöön perustuvaa työskentelyä ja tuovan esiin asiakkaan vahvuudet ja haasteet sekä auttaneen intervention kohdentamisessa. Toimintaterapeutit olivat motivoituneita jatkamaan MOHOST-arvioinnin käyttöä käyttöönottojakson jälkeen ja esittivät toiveen MOHOST-arvioinnin hyödyntämisestä dokumentoinnissa ja asiakkaan kuntoutumisen muutoksen mittaamisessa. Johtopäätöksien mukaan työpajamenetelmä soveltui oppimisen ja itseopiskelun välineeksi Kivelän psykiatrian poliklinikalle. Toimintaterapeuttien mukaan soveltuvuutta tukivat
työpajamenetelmän toimiva rakenne ja toteutus, hyvä yhteistyö ja molemminpuolinen luottamus sekä työpajamenetelmän käytännönläheisyys ja toteutumisympäristö.