Ammonia in Reciprocating Internal Combustion Engines
Helminen, Antti (2021)
Helminen, Antti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201031017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201031017
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin, millainen on tällä hetkellä ammoniakkia polttoaineenaan käyttävien polttomoottoreiden kehitys ja ovatko tähän mennessä suoritetut testit olleet onnistuneita. Tarkoituksena on löytää aikaisemmin suoritetut testit ja muodostaa niistä kattava yhteenveto.
Opinnäytetyön muotona on kirjallisuuskatsaus. Työn alussa tarkastelen merenkulkualaa yleisesti, sekä siihen liittyviä säädöksiä. Tämän jälkeen käsittelen ammoniakkia, sen valmistusta ja ominaisuuksia. Kolmannessa kappaleessa paneudun palamiskonsepteihin, sekä erilaisiin moottorityyppeihin. Tämä kappale sisältää aiemmin suoritetut testit ammoniakilla. Viimeisessä kappaleessa tutkin ammoniakin tulevaisuuden näkymiä polttoainekäytössä.
Tässä työssä esiteltävät tutkimukset ovat käyttäneet ammoniakkia polttoaineena polttomoottoreissa, jotka ovat kaikki 4-tahtisia mäntämoottoreita. Useimmiten tarvittiin apupolttoainetta parantamaan ammoniakin palamista. Polttoaineen syttyminen ja poltto oli mahdollista monilla eri ammoniakkisuhteilla. Saadut tulokset kannustavat tutkimaan aihetta lisää ja kehittämään ammoniakilla toimivia moottoreita vielä pidemmälle.
Opinnäytetyön muotona on kirjallisuuskatsaus. Työn alussa tarkastelen merenkulkualaa yleisesti, sekä siihen liittyviä säädöksiä. Tämän jälkeen käsittelen ammoniakkia, sen valmistusta ja ominaisuuksia. Kolmannessa kappaleessa paneudun palamiskonsepteihin, sekä erilaisiin moottorityyppeihin. Tämä kappale sisältää aiemmin suoritetut testit ammoniakilla. Viimeisessä kappaleessa tutkin ammoniakin tulevaisuuden näkymiä polttoainekäytössä.
Tässä työssä esiteltävät tutkimukset ovat käyttäneet ammoniakkia polttoaineena polttomoottoreissa, jotka ovat kaikki 4-tahtisia mäntämoottoreita. Useimmiten tarvittiin apupolttoainetta parantamaan ammoniakin palamista. Polttoaineen syttyminen ja poltto oli mahdollista monilla eri ammoniakkisuhteilla. Saadut tulokset kannustavat tutkimaan aihetta lisää ja kehittämään ammoniakilla toimivia moottoreita vielä pidemmälle.