Venäjän fonetiikkaa laulajille : Ääntämisohjeita venäjänkieliseen vokaalimusiikkiin
Merras-Häyrynen, Varvara (2013)
Merras-Häyrynen, Varvara
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312645
Tiivistelmä
Vieraiden kielten fonetiikan eli ääntämisen opinnot ovat tärkeä osa laulun ammattikoulutusta. Metropolia ammattikorkeakoulun musiikin koulutusohjelmassa järjestetään fonetiikan opetusta italian, saksan, ranskan, englannin, espanjan ja venäjän kielissä sekä pohjoismaisissa kielissä. Venäjän fonetiikan opetus on ollut haasteellista järjestää, koska sopivia opettajia ei ole aina löytynyt ja valmista opetusmateriaalia ei ole. Tämän opinnäytetyön myötä kevätlukukaudella 2013 järjestettiin erityisesti laulun ja kuoronjohdon opiskelijoille suunnattu venäjän fonetiikan kurssi, jonka opetusmateriaali jää Metropolia ammattikorkeakoulun opiskelijoiden ja opettajien käyttöön tulevaisuutta varten.
Fonetiikan opiskelussa pääpaino on kielen äänteiden omaksumisessa ja luontevan lausumisen harjoittelussa. Opiskelun apuna käytetään kansainvälisiä foneettisia aakkosia, International Phonetic Alphabet (IPA). Venäjän fonetiikan opiskelussa erityisen haasteellista on tottua lukemaan kyrillisiä kirjaimia.
Venäjän fonetiikka -kurssi muodostui kymmenestä 90 minuutin luennosta, opiskelijoiden itsenäisestä työskentelystä sekä opiskelijakohtaisista 15 minuutin ohjaustuokioista. Luennoilla opeteltiin ensin kyrilliset aakkoset suomalaisten kirjainten kautta. Seuraavaksi perehdyttiin kirjainten äänneasuun IPA-merkkien avulla.
Venäjän kielessä sanapainolla ja konsonanttien liudentumisilmiöllä on suuri merkitys sanan ääntämisessä. Kurssilla käsiteltiin huolellisesti painollisten ja painottomien vokaalien sekä konsonanttien ääntämisperiaatteita. Opetuksessa käytettiin paljon esimerkkisanoja sekä laulutekstien transkriptiota eli kirjoittamista IPA-merkein. Jokaisella luennolla harjoiteltiin ääneen lausumista mallin mukaan sekä kuunneltiin lauluja äänitteiltä. Fonetiikan lisäksi opetuksessa nousi esille yleistä tietoutta venäläisestä laulumusiikista, nuottimateriaaleista ja venäjän kielestä. Myös Venäjän kirkollisen kielen eli nykyvenäjästä poikkeavan kirkkoslaavin ääntämisohjeita käsiteltiin.
Kurssille osallistuneet laulun ja kuoronjohdon opiskelijat pitivät venäjän fonetiikan opiskelua tärkeänä työkaluna perehdyttäessä venäjänkieliseen lauluohjelmistoon. Kurssi koettiin erittäin hyödylliseksi, mutta myös liian lyhyeksi. Opetusmateriaalin arvioitiin auttavan itsenäisessä laulutekstien opettelussa kurssin jälkeen.
Fonetiikan opiskelussa pääpaino on kielen äänteiden omaksumisessa ja luontevan lausumisen harjoittelussa. Opiskelun apuna käytetään kansainvälisiä foneettisia aakkosia, International Phonetic Alphabet (IPA). Venäjän fonetiikan opiskelussa erityisen haasteellista on tottua lukemaan kyrillisiä kirjaimia.
Venäjän fonetiikka -kurssi muodostui kymmenestä 90 minuutin luennosta, opiskelijoiden itsenäisestä työskentelystä sekä opiskelijakohtaisista 15 minuutin ohjaustuokioista. Luennoilla opeteltiin ensin kyrilliset aakkoset suomalaisten kirjainten kautta. Seuraavaksi perehdyttiin kirjainten äänneasuun IPA-merkkien avulla.
Venäjän kielessä sanapainolla ja konsonanttien liudentumisilmiöllä on suuri merkitys sanan ääntämisessä. Kurssilla käsiteltiin huolellisesti painollisten ja painottomien vokaalien sekä konsonanttien ääntämisperiaatteita. Opetuksessa käytettiin paljon esimerkkisanoja sekä laulutekstien transkriptiota eli kirjoittamista IPA-merkein. Jokaisella luennolla harjoiteltiin ääneen lausumista mallin mukaan sekä kuunneltiin lauluja äänitteiltä. Fonetiikan lisäksi opetuksessa nousi esille yleistä tietoutta venäläisestä laulumusiikista, nuottimateriaaleista ja venäjän kielestä. Myös Venäjän kirkollisen kielen eli nykyvenäjästä poikkeavan kirkkoslaavin ääntämisohjeita käsiteltiin.
Kurssille osallistuneet laulun ja kuoronjohdon opiskelijat pitivät venäjän fonetiikan opiskelua tärkeänä työkaluna perehdyttäessä venäjänkieliseen lauluohjelmistoon. Kurssi koettiin erittäin hyödylliseksi, mutta myös liian lyhyeksi. Opetusmateriaalin arvioitiin auttavan itsenäisessä laulutekstien opettelussa kurssin jälkeen.