Korjaamon osaamistason ja kurssitarpeen selvitys
Laukkanen, Pekka (2013)
Laukkanen, Pekka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312479
Tiivistelmä
Insinöörityössä selvitettiin Inchcape Motors Finland Oy:n vähittäiskauppaan kuuluvien Espoon ja Vantaan autotalojen yleiskorjaamojen ja Mazda-mekaanikkojen osaamistasot ja koulutustarpeet. Insinöörityö koskee yhteensä 16:ta mekaanikkoa.
Päättötyössä oli kolme tavoitetta. Ensimmäinen tavoite oli luoda mekaanikoille lähtötasotesti, jonka tarkoitus oli selvittää mekaanikkojen tämänhetkinen osaaminen ja ymmärrys mekaanisissa ja korjaamon yleisissä asioissa. Toinen tavoite oli jakaa mekaanikot lähtötasotestin tuloksien perusteella osaamistasoihin. Osana tätä oli muodostaa osaamistaso myös molemmille korjaamoille. Kolmas tavoite oli kartoittaa mekaanikoiden kurssitarvetta ja muodostaa korjaamoille suunnitelma, jonka mukaan mekaanikkoja tulisi kouluttaa.
Lähtötasotestin perusteella korjaamojen yleinen osaamistaso on korkea eikä välittömiä puutteita eri aihealueilla ole. Ainoastaan mekaanikkojen yleistä Mazdojen tuntemusta tulisi parantaa. Keinoja tähän olisi esimerkiksi järjestää joko maahantuojan tai automyyjien kanssa mekaanikoille koulutuspäivä tai -tilaisuus, jossa joku tuotteet tunteva henkilö esittelisi tuotteet. Lisäksi mekaanikoille kannattaisi järjestää esimerkiksi noin viikonlopun mittainen koeajomahdollisuus uusilla automalleilla.
Mekaanikot saatiin jaettua lähtötasotestin mekaanisten ja yleisten kysymysten perusteella osaamistasoihin. Osaamistasot luotiin erikseen mekaaniselle osaamiselle ja yleiselle osaamiselle. Yleinen osaamistaso määriteltiin myös molemmille korjaamoille.
Lähtötasotestin avulla saatiin korjaamoille selkeä suunnitelma, mitä kursseja kunkin mekaanikon tulisi käydä.
Aihealuekohtaiset tulokset auttavat työnjohtajia myös hahmottamaan, mitkä työt sopivat eri mekaanikoille. Tämän avulla korjaamon tuottavuus saadaan mahdollisimman korkeaksi.
Päättötyössä oli kolme tavoitetta. Ensimmäinen tavoite oli luoda mekaanikoille lähtötasotesti, jonka tarkoitus oli selvittää mekaanikkojen tämänhetkinen osaaminen ja ymmärrys mekaanisissa ja korjaamon yleisissä asioissa. Toinen tavoite oli jakaa mekaanikot lähtötasotestin tuloksien perusteella osaamistasoihin. Osana tätä oli muodostaa osaamistaso myös molemmille korjaamoille. Kolmas tavoite oli kartoittaa mekaanikoiden kurssitarvetta ja muodostaa korjaamoille suunnitelma, jonka mukaan mekaanikkoja tulisi kouluttaa.
Lähtötasotestin perusteella korjaamojen yleinen osaamistaso on korkea eikä välittömiä puutteita eri aihealueilla ole. Ainoastaan mekaanikkojen yleistä Mazdojen tuntemusta tulisi parantaa. Keinoja tähän olisi esimerkiksi järjestää joko maahantuojan tai automyyjien kanssa mekaanikoille koulutuspäivä tai -tilaisuus, jossa joku tuotteet tunteva henkilö esittelisi tuotteet. Lisäksi mekaanikoille kannattaisi järjestää esimerkiksi noin viikonlopun mittainen koeajomahdollisuus uusilla automalleilla.
Mekaanikot saatiin jaettua lähtötasotestin mekaanisten ja yleisten kysymysten perusteella osaamistasoihin. Osaamistasot luotiin erikseen mekaaniselle osaamiselle ja yleiselle osaamiselle. Yleinen osaamistaso määriteltiin myös molemmille korjaamoille.
Lähtötasotestin avulla saatiin korjaamoille selkeä suunnitelma, mitä kursseja kunkin mekaanikon tulisi käydä.
Aihealuekohtaiset tulokset auttavat työnjohtajia myös hahmottamaan, mitkä työt sopivat eri mekaanikoille. Tämän avulla korjaamon tuottavuus saadaan mahdollisimman korkeaksi.