Markkinointisuunnitelma jalkapallojoukkueelle : PK-35 Vantaa
Lauri, Valtteri (2013)
Lauri, Valtteri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312616
Tiivistelmä
Urheilumarkkinointi on mahdollisimman tunnistettavan kannattajapohjan rakentamista. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinointisuunnitelma jalkapallojoukkue PK-35 Vantaan miehille, joukkueella, joka pelaa Suomen toiseksi korkeimmalla sarjatasolla Miesten Ykkösessä.
Vuonna 2009 Vantaalle muuttaneen joukkueen viestintä on aiemmin ollut todella vähäistä, joten joukkue on jäänyt monelle varsin tuntemattomaksi. Joukkue on aiemmin mainostanut jonkin verran otteluitaan, mutta mainonta ei ole tavoittanut juurikaan joukkueen ja sen yhteistyöseurojen ulkopuolisia toimijoita.
Työn tavoitteena oli miettiä keinoja joukkueen tunnettuuden nostamiseksi ja kiinnostavuuden lisäämiseksi. Mainonnassa tuli miettiä myös tekijöitä, joilla lisättäisiin urheilussa tärkeää yhteisöllisyyden tunnetta. Lisäksi tavoitteena oli antaa ideoita markkinoinnin mitattavuuden helpottamiseksi.
Työssä perehdyttiin PK-35 Vantaan toimintaympäristöön, urheiluseurojen viestintään ja markkinointiin, sosiaalisen median mahdollisuuksiin ja brändin rakentamiseen. Markkinoin-tisuunnitelman toimenpiteet tehtiin näistä hankittujen tietojen perusteella. Markkinointivies-tinnän kanaviksi valittiin ulkomainonta, sähköpostimarkkinointi, viestintä ja markkinointi Facebookissa, PR-toiminta, sekä suoramainonta.
Markkinoinnin seurannan helpottamiseksi luotiin erilaisia käytäntöjä, joilla PK-35 Vantaa voi tulevaisuudessa arvioida markkinointitoimenpiteidensä tehokkuutta. Näiden avulla joukkue voi arvioida markkinointiaan, ja tehostaa sitä jatkossa.
Vuonna 2009 Vantaalle muuttaneen joukkueen viestintä on aiemmin ollut todella vähäistä, joten joukkue on jäänyt monelle varsin tuntemattomaksi. Joukkue on aiemmin mainostanut jonkin verran otteluitaan, mutta mainonta ei ole tavoittanut juurikaan joukkueen ja sen yhteistyöseurojen ulkopuolisia toimijoita.
Työn tavoitteena oli miettiä keinoja joukkueen tunnettuuden nostamiseksi ja kiinnostavuuden lisäämiseksi. Mainonnassa tuli miettiä myös tekijöitä, joilla lisättäisiin urheilussa tärkeää yhteisöllisyyden tunnetta. Lisäksi tavoitteena oli antaa ideoita markkinoinnin mitattavuuden helpottamiseksi.
Työssä perehdyttiin PK-35 Vantaan toimintaympäristöön, urheiluseurojen viestintään ja markkinointiin, sosiaalisen median mahdollisuuksiin ja brändin rakentamiseen. Markkinoin-tisuunnitelman toimenpiteet tehtiin näistä hankittujen tietojen perusteella. Markkinointivies-tinnän kanaviksi valittiin ulkomainonta, sähköpostimarkkinointi, viestintä ja markkinointi Facebookissa, PR-toiminta, sekä suoramainonta.
Markkinoinnin seurannan helpottamiseksi luotiin erilaisia käytäntöjä, joilla PK-35 Vantaa voi tulevaisuudessa arvioida markkinointitoimenpiteidensä tehokkuutta. Näiden avulla joukkue voi arvioida markkinointiaan, ja tehostaa sitä jatkossa.