Urheilutapahtuman ilmesuunnittelu : Judo SM2011
Leppänen, Nette (2013)
Leppänen, Nette
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513036
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään visuaalisen ilmeen suunnittelua urheilutapahtumalle. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella Judon SM2011-kisoille tapahtumailme, jolla tavoitetaan potentiaalinen kisayleisö sekä sponsorit, ja jonka avulla kasvatetaan myös lajin tunnettavuutta yleisellä tasolla. Koska kisoilla ei tähän mennessä ole ollut varsinaista kisatunnusta tai muuta graafista ilmettä, suunnittelu lähtee puhtaalta pöydältä, ottaen kuitenkin huomioon asiakkaan asettamat reunaehdot sekä judon peruspiirteet ja historia lajina. Opinnäytetyön käytännön osana tehty kisailmeen suunnittelu toteutettiin aikavälillä joulukuu 2010 – maaliskuu 2011.
Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa tarkastellaan yleisesti tapahtuman markkinointia visuaalisen ilmesuunnittelun kannalta ja käydään läpi Judon SM2011-kisojen ilmesuunnitteluprosessin vaiheet. Prosessikuvauksen rinnalla käsitellään visuaalisen ilmeen suunnittelun teoriaa sekä sen yleisiä käytänteitä alalla. Aiheeseen on paneuduttu perehtymällä lähdekirjallisuuteen graafisen ilmeen suunnittelusta ja judon peruspiirteistä ja historiasta, sekä omaa havainnointia ja aiempaa tietoa aiheesta käyttäen. Prosessin aikana tutkitaan myös yleisesti judomaailmassa esiintyvää muotokieltä sekä pohditaan menestyneiden brändien yhdistäviä ja erottavia tekijöitä. Käytännössä opinnäytetyössä toteutettiin kisojen visuaalinen ilme, johon sisältyi kisatunnus, käsiohjelma ja nettisivut sekä muita markkinointi- ja oheismateriaaleja.
Opinnäytetyö antoi kokemusta projektin hallinnasta ja visuaalisen suunnittelutyön prosessikulusta kokonaisvaltaisesti. Työn käytännön osana toteutettu kisojen visuaalinen ilme oli tärkeä tekijä hyvin onnistuneissa judon SM-kisoissa. Kisailme sai näkyvyyttä myös televisiossa YLE:n esittäessä kisat kokonaisuudessaan TV2:lla, ja asiakkaan toiveesta kisatunnusta on myöhemmin pienin variaatioin käytetty myös aluemestaruuskisoissa.
Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa tarkastellaan yleisesti tapahtuman markkinointia visuaalisen ilmesuunnittelun kannalta ja käydään läpi Judon SM2011-kisojen ilmesuunnitteluprosessin vaiheet. Prosessikuvauksen rinnalla käsitellään visuaalisen ilmeen suunnittelun teoriaa sekä sen yleisiä käytänteitä alalla. Aiheeseen on paneuduttu perehtymällä lähdekirjallisuuteen graafisen ilmeen suunnittelusta ja judon peruspiirteistä ja historiasta, sekä omaa havainnointia ja aiempaa tietoa aiheesta käyttäen. Prosessin aikana tutkitaan myös yleisesti judomaailmassa esiintyvää muotokieltä sekä pohditaan menestyneiden brändien yhdistäviä ja erottavia tekijöitä. Käytännössä opinnäytetyössä toteutettiin kisojen visuaalinen ilme, johon sisältyi kisatunnus, käsiohjelma ja nettisivut sekä muita markkinointi- ja oheismateriaaleja.
Opinnäytetyö antoi kokemusta projektin hallinnasta ja visuaalisen suunnittelutyön prosessikulusta kokonaisvaltaisesti. Työn käytännön osana toteutettu kisojen visuaalinen ilme oli tärkeä tekijä hyvin onnistuneissa judon SM-kisoissa. Kisailme sai näkyvyyttä myös televisiossa YLE:n esittäessä kisat kokonaisuudessaan TV2:lla, ja asiakkaan toiveesta kisatunnusta on myöhemmin pienin variaatioin käytetty myös aluemestaruuskisoissa.