Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tuotemyynnin lisääminen projektipainotteisessa liiketoiminnassa

Hoskonen, Pekka (2013)

 
Avaa tiedosto
OpinnaytetyoPekkaHoskonenTheseus.pdf (474.0Kt)
Lataukset: 


Hoskonen, Pekka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060512941
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe oli tuotemyynnin lisääminen projektipainotteisessa liiketoiminnassa. Työn tavoitteena oli selvittää mitä muutoksia organisaation tulisi tehdä jos yritys haluaa panostaa tuotemyyntiin entistä enemmän. Kohdeyritys toimii hyvin kilpaillulla, kansainvälisellä alalla. Suuri osa yrityksen liikevaihdosta kertyi projektien ja niihin liittyvien palveluiden myynnistä ja tuotemyynnin lisääminen nähtiin potentiaalisena kasvun paikkana.

Teoriaosuudessa käsiteltiin projektiorganisaation ja tuotemyyntiorganisaation ominaisuuksia ja rakenteellisia eroja. Tuotteiden myynnissä jakelukanavaratkaisut ja asiakkaat ovat avainasemassa, joten teoriaosuudessa käsiteltiin niitäkin. Myynninjohtamisessa keskityttiin strategisten avainasiakastilien hallitsemiseen. Internetin tuomiin mahdollisuuksia tutkittiin ekstranetin muodossa.

Kohdeyritys oli rakennettu myyntiorganisaatioksi tulosyksikköpohjalta ja tulosyksiköt muodostuivat tytäryhtiöistä ympäri maailman. Jakelukanavat ja yrityksen sisäiset toiminnot olivat rakennettu toimimaan hitaamman projektimyynnin ehdoilla. Tuoteliiketoiminnan suhteellinen pienuus näkyi siinä, että jakelukanavia ei hyödynnetty tehokkaimmalla mahdollisella tavalla. Yrityksen sisäiset sähköiset järjestelmät eivät vielä olleet käytössä kaikissa tytäryhtiöissä ja tämä oli osa syy siihen, että yritys ei vielä tarjoa ekstranet-palveluita asiakkaille.

Yrityksen ei tarvitse tehdä rakenteellisia muutoksia kasvattaakseen tuotemyyntiään. Tarvetta on enneminkin jo olemassa olevien rakenteiden toiminnan tehostuksesta. Jakelu-kanavia ei hyödynnetä tehokkaasti ja jakelukanavien joukosta puuttuvat kokonaan tukkukauppiaat, jotka ovat tärkeä jakelukanava myynti kasvatettaessa. Yrityksessä nähtiin tuotemyynnin kasvattaminen positiivisena asiana, vaikka tämä tietää työmäärän lisääntymistä alussa.

Sähköiset järjestelmät kuten toiminnan ohjausjärjestelmät on yhtenäistettävä ja saatava käyttöön jokaisessa tytäryhtiössä, jotta tuotekaupasta saadaan nopeampaa ja tehokkaampaa. Sisäisten järjestelmien ollessa kunnossa voidaan asiakkaille tarjota ekstranet-palvelu, joka omalta osaltaan helpottaa sekä tilausten tekoa, että käsittelyä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste