Tilaus- toimitusprosessin kehittäminen : Itella Viestinvälitys
Reponen, Sami (2013)
Reponen, Sami
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613247
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esitellään Itella yrityksenä ja perehdytään postitoimialan muutosnäkymiin ja Itella Viestinvä-litysliiketoiminnan palvelujen kysyntään. Opinnäytetyö esittelee kehitysohjelman, minkä avulla Itella Viestinvälityksen strategia voidaan maastouttaa niin, että Itella selviää postitoimialan murroksesta ja on sen jälkeen toimijana entistä vahvempi.
Esitelty kehitysohjelma pohjautuu tilaus- toimitusprosessin kehittämiseen ja jatkuvan parantamisen kulttuurin ra-kentamiseen. Pääasiallisena menetelmänä on Lean Six Sigma, jonka teorioita on opinnäytetyössä tarvittavin osin esitelty. Kehitysohjelma on jaettu neljään vaiheeseen ja vaiheille on asetettu tavoitteet niin prosessin- kuin toimin-tajärjestelmänkin kehittämisen vaatimuksista. Esitellyillä vaiheilla on myös numeraaliset tulostavoitteet kustannusten alentamiseen, tehokkuuden lisäämiseen ja palvelulupausten toteutumisen parantamiseen.
Kehitysohjelman ensimmäinen vaihe on hyväksytty ja etenemässä Itella Oyj:ssä. Päätös kehitysohjelman jatkami-sesta on vielä tekemättä. Tavoitteena on esitellä kehitysohjelma yksityiskohtineen viestinvälityksen johtoryhmälle kevään 2013 aikana.
Ensimmäisen vaiheen maastoutus on edennyt tavoitteiden mukaisesti ja tavoitteisiin on päästy. Tavoitteena olleet tehokkuuden lisääminen ja kustannusten alentuminen on toteutunut. Kehitystoiminnan muuttuminen prosessien jatkuvanparantamisen kulttuuriksi on alkanut toivotulla tavalla.
Jatkokehityksenä tulisi kehitysohjelman jalkautumisen aikana paneutua siihen, miten työkykyjohtamista kehitetään niin, että sillä varmistetaan henkilöstön työkyky ja motivaatio kaikilla tilaus- toimitusprosessin tasoilla. Henkilöstön työkyky ja motivaatio ovat avainasemassa koko tilaustoimitusprosessin kehitysohjelman onnistumiselle.
Esitelty kehitysohjelma pohjautuu tilaus- toimitusprosessin kehittämiseen ja jatkuvan parantamisen kulttuurin ra-kentamiseen. Pääasiallisena menetelmänä on Lean Six Sigma, jonka teorioita on opinnäytetyössä tarvittavin osin esitelty. Kehitysohjelma on jaettu neljään vaiheeseen ja vaiheille on asetettu tavoitteet niin prosessin- kuin toimin-tajärjestelmänkin kehittämisen vaatimuksista. Esitellyillä vaiheilla on myös numeraaliset tulostavoitteet kustannusten alentamiseen, tehokkuuden lisäämiseen ja palvelulupausten toteutumisen parantamiseen.
Kehitysohjelman ensimmäinen vaihe on hyväksytty ja etenemässä Itella Oyj:ssä. Päätös kehitysohjelman jatkami-sesta on vielä tekemättä. Tavoitteena on esitellä kehitysohjelma yksityiskohtineen viestinvälityksen johtoryhmälle kevään 2013 aikana.
Ensimmäisen vaiheen maastoutus on edennyt tavoitteiden mukaisesti ja tavoitteisiin on päästy. Tavoitteena olleet tehokkuuden lisääminen ja kustannusten alentuminen on toteutunut. Kehitystoiminnan muuttuminen prosessien jatkuvanparantamisen kulttuuriksi on alkanut toivotulla tavalla.
Jatkokehityksenä tulisi kehitysohjelman jalkautumisen aikana paneutua siihen, miten työkykyjohtamista kehitetään niin, että sillä varmistetaan henkilöstön työkyky ja motivaatio kaikilla tilaus- toimitusprosessin tasoilla. Henkilöstön työkyky ja motivaatio ovat avainasemassa koko tilaustoimitusprosessin kehitysohjelman onnistumiselle.