Hinnoittelumallit prosessikuvausten perusteella: Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän Sortti-asemat
Keinänen, Eetu (2013)
Keinänen, Eetu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060112336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060112336
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli kehittää jätteen hinnoittelumalleja, kuvata asiointiprosessit malleihin perustuen ja tuoda esille kehitysehdotukset asiointiprosesseista. Työ tehtiin Helsingin seudun ympäristöpalvelut kuntayhtymän Sortti-asemille. Rajauksena työlle oli, ettei itse hintaa määritellä, vaikka työssä tutkittiin nykyistä käsittelyhintaa. Kuitenkin hinnoittelun ohjaavuus on otettu huomioon.
Jätelakiin perustuen tulevaisuuden asiointiprosessia on lähdetty kehittämään asiakaspal-velun kehittämishankkeena, Sorttikortti -projektina, jonka tavoitetilan asiointiprosessin ke-hittämiseen tämä työ on tehty. Asiointiprosessia on tarkoitus kehittää itsepalveluperusteiseksi, jolloin paino siirtyy asiakaskortilla asiointiin lavapaikoilla. Näin nopeutetaan asiakkaan läpimenoaikaa asemilla.
Hinnoittelumallin ja tulevaisuuden asiointiprosessien kehittämiseen piti selvittää, onko nykyinen hinta ohjaava ja tarvitseeko asiakas asioidessaan muita maksuvälineitä. Raporttien analysointien perusteella työssä päädyttiin keskittymään nimenomaan asiakaskortilla asioivien yritysasiakkaiden asiointiprosessien kehittämiseen.
Hinnoittelumalleja lopulta kehitettiin painoperusteisesti ja teknisenä ratkaisuna käytettiin ajoneuvoille tarkoitettua vaakajärjestelmää. Tämä ratkaisu mahdollistaisi asiakaskorteilla asioivien yritysasiakkaiden kuormien tarkemman tilastoinnin, asiakaspalveluresurssien vapautumisen lavapaikoille, reklamaatioiden vähenemisen ja jätteiden käsittelykustannus-ten tarkemman kattamisen.
Jätelakiin perustuen tulevaisuuden asiointiprosessia on lähdetty kehittämään asiakaspal-velun kehittämishankkeena, Sorttikortti -projektina, jonka tavoitetilan asiointiprosessin ke-hittämiseen tämä työ on tehty. Asiointiprosessia on tarkoitus kehittää itsepalveluperusteiseksi, jolloin paino siirtyy asiakaskortilla asiointiin lavapaikoilla. Näin nopeutetaan asiakkaan läpimenoaikaa asemilla.
Hinnoittelumallin ja tulevaisuuden asiointiprosessien kehittämiseen piti selvittää, onko nykyinen hinta ohjaava ja tarvitseeko asiakas asioidessaan muita maksuvälineitä. Raporttien analysointien perusteella työssä päädyttiin keskittymään nimenomaan asiakaskortilla asioivien yritysasiakkaiden asiointiprosessien kehittämiseen.
Hinnoittelumalleja lopulta kehitettiin painoperusteisesti ja teknisenä ratkaisuna käytettiin ajoneuvoille tarkoitettua vaakajärjestelmää. Tämä ratkaisu mahdollistaisi asiakaskorteilla asioivien yritysasiakkaiden kuormien tarkemman tilastoinnin, asiakaspalveluresurssien vapautumisen lavapaikoille, reklamaatioiden vähenemisen ja jätteiden käsittelykustannus-ten tarkemman kattamisen.