Helsingin kaupungin liikennelaitoksen ja kaupunkimittausosaston laserkeilausaineistojen vertailu
Kyrklund, Otto (2013)
Kyrklund, Otto
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513032
Tiivistelmä
Insinöörityön aiheena on vertailu Helsingin kaupungin kaupunkimittausosaston, sekä Helsingin kaupungin liikennelaitoksen tuottamien laserkeilausaineistojen välillä. Molemmat aineistot on tuotettu liikkuvaa keilainalustaa käyttäen, kaupunkimittausosaston aineisto on keilattu ilmasta, liikennelaitoksen aineisto maanpäällä liikuttaessa. Liikkuvalta alustalta tapahtuva keilaus on varsin uusi mittaustapa ja mobiilikeilausaineistoja tuotetaan jatkuvasti enenevässä määrin laitteistojen hintojen laskiessa.
Työssä perehdytään aineistojen keräysmenetelmiin ja niiden eroavaisuuksiin. Lisäksi selvitetään, minkälaista aineistoa keilauksella tuotetaan ja mitä toimenpiteitä kerätylle aineistolle on tehtävä jotta siitä saadaan irti haluttua tietoa.
Aineistoja vertaillaan keskenään sen perusteella, miten niitä on käytetty ja minkälaisia tuotteita niistä on jalostettu. Aineistojen laajuuden vuoksi vertailuun valitaan tiettyjä otanta-alueita, joilla vertailua aineistojen välillä tehdään tarkemmin. Otanta-alueilta vertailua tehdään sekä visuaalisesti että laskennallisesti. Tarkoituksena on selvittää aineistojen yhteensopivuutta ja mahdollisia yhteiskäyttömahdollisuuksia.
HKL:n aineistoa verrataan lisäksi takymetrillä kartoitettuihin rataverkon osuuksiin. Vertailua takymetrikartoituksiin tehdään, jotta voitaisiin selvittää mobiilikeilauksen tarkkuutta verrattuna takymetrikartoitukseen. Vertailukohteet valikoituvat sen mukaan, mistä takymetrikartoituksia on tehty, eikä rataverkko ole muuttunut kartoituksen ja keilauksen välisenä aikana.
Työssä saatiin selville eroja ja yhtäläisyyksiä keilausaineistojen välillä. Lisäksi mobiilikeilauksen virheläheistä saatiin parempaa tietoa mm. satelliittigeometrian vaikutuksesta keilaushetkellä.
Työssä perehdytään aineistojen keräysmenetelmiin ja niiden eroavaisuuksiin. Lisäksi selvitetään, minkälaista aineistoa keilauksella tuotetaan ja mitä toimenpiteitä kerätylle aineistolle on tehtävä jotta siitä saadaan irti haluttua tietoa.
Aineistoja vertaillaan keskenään sen perusteella, miten niitä on käytetty ja minkälaisia tuotteita niistä on jalostettu. Aineistojen laajuuden vuoksi vertailuun valitaan tiettyjä otanta-alueita, joilla vertailua aineistojen välillä tehdään tarkemmin. Otanta-alueilta vertailua tehdään sekä visuaalisesti että laskennallisesti. Tarkoituksena on selvittää aineistojen yhteensopivuutta ja mahdollisia yhteiskäyttömahdollisuuksia.
HKL:n aineistoa verrataan lisäksi takymetrillä kartoitettuihin rataverkon osuuksiin. Vertailua takymetrikartoituksiin tehdään, jotta voitaisiin selvittää mobiilikeilauksen tarkkuutta verrattuna takymetrikartoitukseen. Vertailukohteet valikoituvat sen mukaan, mistä takymetrikartoituksia on tehty, eikä rataverkko ole muuttunut kartoituksen ja keilauksen välisenä aikana.
Työssä saatiin selville eroja ja yhtäläisyyksiä keilausaineistojen välillä. Lisäksi mobiilikeilauksen virheläheistä saatiin parempaa tietoa mm. satelliittigeometrian vaikutuksesta keilaushetkellä.