Kampanjajulkaisun taiton automatisointi
Hietala, Henri (2013)
Hietala, Henri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513131
Tiivistelmä
Insinöörityössä toteutettiin asiakasyritykselle priint:comet-pohjainen InDesign-automaatio kampanjajulkaisun taittoa varten. Asiakkaan kannalta tavoitteena oli mahdollistaa usean kampanjajulkaisun tuottaminen kalenterivuoden aikana ja sivumäärän kasvattaminen yli kaksinkertaiseksi. Suurimmat haasteet vanhassa taittoprosessissa liittyivät taittajan vastuulla olevaan taittomateriaalin keräämiseen. Tietojen kerääminen oli hidasta, ja virhemahdollisuudet olivat suuria. Projektin tavoitteet määriteltiin yhdessä asiakasyrityksen kanssa.
Kampanjasuunnittelussa huomioon otettavia asioita ovat muun muassa värimaailma ja tietojen asemointi ja niiden aiheuttamat mielikuvat lukijalle. Kampanjajulkaisulle valittiin sopivat korostevärit ja lukijaa helpottava tietojen asemointimalli insinöörityön aikana tehtyjen tutkimusten perusteella.
Insinöörityönä toteutettu automaatio tehtiin mahdollistamalla PIM-järjestelmän tuotetietojen käyttäminen suoraan InDesignin käyttöliittymästä. Tämä toteutettiin priint:cometin ja tuotetiedon hallintajärjestelmän SOAP-rajapintoja hyödyntäen. Kampanjajulkaisun materiaalinkeräysvastuu siirtyi tuotepäälliköille, jotka jatkossa päivittävät tuotteiden tiedot suoraan tuotetiedonhallinnan järjestelmään. Projektin päätyttyä pidettiin työkalujen käyttökoulutus ja laadittiin tarvittavat ohjeet mahdollisten haasteiden varalle.
Insinöörityön lopputuloksena syntyi asiakkaan tarpeita vastaavat työkalut kampanjajulkaisun taiton automatisointiin. Uuden, automatisoidun taittoprosessin myötä kampanjajulkaisun taitto helpottuu ja nopeutuu. Myös virhemahdollisuudet tuotetietojen osalta vähenevät tiedonkeruuvastuun siirtyessä taittajalta tuotepäälliköille. Automaation koettiin helpottavan taittoprosessia niin paljon, että samaan ratkaisuun perustuvia taittoautomaatioita todennäköisesti hyödynnetään myös muissa julkaisuissa.
Kampanjasuunnittelussa huomioon otettavia asioita ovat muun muassa värimaailma ja tietojen asemointi ja niiden aiheuttamat mielikuvat lukijalle. Kampanjajulkaisulle valittiin sopivat korostevärit ja lukijaa helpottava tietojen asemointimalli insinöörityön aikana tehtyjen tutkimusten perusteella.
Insinöörityönä toteutettu automaatio tehtiin mahdollistamalla PIM-järjestelmän tuotetietojen käyttäminen suoraan InDesignin käyttöliittymästä. Tämä toteutettiin priint:cometin ja tuotetiedon hallintajärjestelmän SOAP-rajapintoja hyödyntäen. Kampanjajulkaisun materiaalinkeräysvastuu siirtyi tuotepäälliköille, jotka jatkossa päivittävät tuotteiden tiedot suoraan tuotetiedonhallinnan järjestelmään. Projektin päätyttyä pidettiin työkalujen käyttökoulutus ja laadittiin tarvittavat ohjeet mahdollisten haasteiden varalle.
Insinöörityön lopputuloksena syntyi asiakkaan tarpeita vastaavat työkalut kampanjajulkaisun taiton automatisointiin. Uuden, automatisoidun taittoprosessin myötä kampanjajulkaisun taitto helpottuu ja nopeutuu. Myös virhemahdollisuudet tuotetietojen osalta vähenevät tiedonkeruuvastuun siirtyessä taittajalta tuotepäälliköille. Automaation koettiin helpottavan taittoprosessia niin paljon, että samaan ratkaisuun perustuvia taittoautomaatioita todennäköisesti hyödynnetään myös muissa julkaisuissa.