Lasten tunnetaidot ja perheliikunta päiväkodissa
Sutinen, Johanna; Perämäki, Heidi (2013)
Sutinen, Johanna
Perämäki, Heidi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613299
Tiivistelmä
Opinnäytetyö vastaa Iisalmen kaupungin Lumilinnan päiväkodin henkilöstön ja lapsiperheiden tarpeeseen tunnetaitojen tukemisesta perheliikunnallisin menetelmin. Tavoitteena oli tuottaa varhaiskasvatuksen henkilökunnalle perheliikunnallisia liikuntamuotoja sisältävä opas. Perheliikunnalliset toiminnot ovat suunniteltu soveltuvaksi 3–6-vuotiaille lapsille sekä heidän perheilleen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, jonka viitekehyksenä oli tunnetaitojen tukeminen ja perheliikunnan merkityksen tiedottaminen sekä toiminnallisten tuokioiden ohjaaminen lapsiperheille. Tunnepupun perheliikunta -opas on suunniteltu ja toteutettu toiminnallisen syklin rakennetta mukaillen. Oppaan sisältämät kuusi tuokiota suunniteltiin ja toteutettiin Lumilinnan päiväkodin lapsiryhmiin ja heidän perheisiin.
Tunnepupun perheliikunta-opas on jaettu kolmeen teemaan, joita ovat tunteiden ilmaisu, nimeäminen sekä tunnistaminen. Jokainen tuokio sisältää teemojen mukaisia perheliikuntatoimintoja. Toteutuksien perusteella tuokioista laadittiin opas, jota varhaiskasvatushenkilökunta ja lapsiperheet voivat hyödyntää omassa toiminnassaan.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, jonka viitekehyksenä oli tunnetaitojen tukeminen ja perheliikunnan merkityksen tiedottaminen sekä toiminnallisten tuokioiden ohjaaminen lapsiperheille. Tunnepupun perheliikunta -opas on suunniteltu ja toteutettu toiminnallisen syklin rakennetta mukaillen. Oppaan sisältämät kuusi tuokiota suunniteltiin ja toteutettiin Lumilinnan päiväkodin lapsiryhmiin ja heidän perheisiin.
Tunnepupun perheliikunta-opas on jaettu kolmeen teemaan, joita ovat tunteiden ilmaisu, nimeäminen sekä tunnistaminen. Jokainen tuokio sisältää teemojen mukaisia perheliikuntatoimintoja. Toteutuksien perusteella tuokioista laadittiin opas, jota varhaiskasvatushenkilökunta ja lapsiperheet voivat hyödyntää omassa toiminnassaan.