Verkkonäkyvyyden kehittämissuunnitelma
Törmikoski, Heidi (2013)
Törmikoski, Heidi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513002
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda verkkonäkyvyyden kehittämissuunnitelma toimeksiantajayrityksen yritystoiminnan tueksi. Opinnäytetyön toimeksiantajayritys on leipomoalalla toimiva pieni yritys. Työn tavoitteena oli löytää yrityksen nykyisistä digitaalisen markkinoinnin kanavista kehityskohteita sekä löytää myös täysin uusia digitaalisen markkinoinnin kanavia, joita he voivat hyödyntää resurssiensa mukaan. Tässä kehittämissuunnitelmassa keskityttiin erityisesti hakukoneoptimointiin ja sosiaalisen median merkitykseen.
Opinnäytetyön tutkimusongelma oli yrityksen vähäinen verkkonäkyvyys. Tutkimusongelmaa lähestyttiin digitaalisen markkinoinnin näkökulmasta, koska on tärkeä ymmärtää digitaalinen markkinointi kokonaisuutena ennen kuin lähestytään sen tiettyä osa-aluetta, sekä analysoimalla yrityksen kilpailijoita. Tämän lisäksi paneuduttiin tarkemmin hakukoneoptimointiin, jotta löydettäisiin oikeat toimintatavat verkkosivun hakukonenäkyvyyden parantamiselle yrityksen resurssien rajoissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa yritykselle tietoa digitaalisesta markkinoinnista sekä eritoten konkreettisia toimenpidesuosituksia. Keskiössä olivat myös oikeiden kanavien valitseminen, joiden avulla löydettävyyttä voitaisiin parantaa.
Opinnäytetyön teoriaa käsiteltiin sekä kirja- että internetlähteiden avulla. Internetlähteitä on käytetty tässä opinnäytetyössä melko paljon niiden tuoreuden takia.
Kehittämissuunnitelman tuloksissa korostuivat erityisesti yrityksen verkkosivujen hakukoneoptimointi sekä oikeiden sosiaalisen median kanavien valinta. Myös tehtävien toimen-piteiden mittaaminen, seuranta ovat tärkeässä asemassa, koska web-analytiikka ja siitä saatujen tietojen pohjalta tehdyt muutokset ovat tärkeä osa digitaalista markkinointia.
Opinnäytetyön liitteenä on opinnäytetyön toiminnallinen osuus eli opas yrityksen verkkonäkyvyyden kehittämissuunnitelma, jonka avulla he voivat kehittää näkyvyyttään verkossa. Suunnitelmassa on keskitytty erityisesti sosiaalisen median kanavien käyttöönottoon sekä verkkosivujen sisällön hakukoneoptimointiin ja web-analytiikan hyödyntämiseen.
Opinnäytetyön tutkimusongelma oli yrityksen vähäinen verkkonäkyvyys. Tutkimusongelmaa lähestyttiin digitaalisen markkinoinnin näkökulmasta, koska on tärkeä ymmärtää digitaalinen markkinointi kokonaisuutena ennen kuin lähestytään sen tiettyä osa-aluetta, sekä analysoimalla yrityksen kilpailijoita. Tämän lisäksi paneuduttiin tarkemmin hakukoneoptimointiin, jotta löydettäisiin oikeat toimintatavat verkkosivun hakukonenäkyvyyden parantamiselle yrityksen resurssien rajoissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa yritykselle tietoa digitaalisesta markkinoinnista sekä eritoten konkreettisia toimenpidesuosituksia. Keskiössä olivat myös oikeiden kanavien valitseminen, joiden avulla löydettävyyttä voitaisiin parantaa.
Opinnäytetyön teoriaa käsiteltiin sekä kirja- että internetlähteiden avulla. Internetlähteitä on käytetty tässä opinnäytetyössä melko paljon niiden tuoreuden takia.
Kehittämissuunnitelman tuloksissa korostuivat erityisesti yrityksen verkkosivujen hakukoneoptimointi sekä oikeiden sosiaalisen median kanavien valinta. Myös tehtävien toimen-piteiden mittaaminen, seuranta ovat tärkeässä asemassa, koska web-analytiikka ja siitä saatujen tietojen pohjalta tehdyt muutokset ovat tärkeä osa digitaalista markkinointia.
Opinnäytetyön liitteenä on opinnäytetyön toiminnallinen osuus eli opas yrityksen verkkonäkyvyyden kehittämissuunnitelma, jonka avulla he voivat kehittää näkyvyyttään verkossa. Suunnitelmassa on keskitytty erityisesti sosiaalisen median kanavien käyttöönottoon sekä verkkosivujen sisällön hakukoneoptimointiin ja web-analytiikan hyödyntämiseen.