Lakeuden Kutsu; palvelumuotoilulla houkuttelevuutta rekrytointikoulutuksiin
Purhonen, Pietu (2022)
Purhonen, Pietu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201031036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201031036
Tiivistelmä
Työvoimapula on Pohjanmaan maakunnissa suurin este yritysten kehittymiselle. Työttömiä työnhakijoita on vähän ja heidän osaamisensa ei kohtaa yritysten osaamistarpeiden kanssa. Tässä tutkimuksessa ratkaisua haetaan rekrytointikoulutuspalveluilla. Tutkimustehtävä on kehittää toimintatutkimuksen avulla rekrytointikoulutuspalvelua. Tutkimuskysymykset liittyvät palvelun muotoiluun asiakasyrityksille: Miten ryhmäkeskustelu auttaa yhteiskehittämistä? Miten korkea työllisyysaste ja kova työvoimapula vaikuttavat rekrytointikoulutuksen palvelu-muotoiluun?
Rekrytointikoulutuspalvelua tutkitaan ja kehitetään palvelumuotoilun muodostamassa viitekehyksessä. Palvelumuotoilussa palvelun käyttäjät ja asiakasyritykset ovat keskiössä, jotta muotoiltava palvelu tyydyttäisi asiakasyritysten edustajien ja palvelun loppukäyttäjien tarpeita. Tässä tutkimuksessa keskeinen työtapa on yhteiskehittäminen ja siihen kietoutuu ryhmäkeskustelut aineiston keräystapana.
Tämä tutkimus osui ajankohtaan (2019), jolloin alueella vallitsi lähes täystyöllisyys. Jotta palvelumuotoilu saadaan tarkoitetulla tavalla toimimaan, osallistujat tulee perehdyttää hyvin ja asiakasymmärryksen tärkeys tulee olla osallistujien fokuksessa. Kehittämishankkeessa selvisi, että yhteisen asiakasymmärryksen voi saavuttaa helpommin ja paremmin, jos ryhmäkeskusteluja pidetään tuotannollisessa ympäristössä.
Rekrytointikoulutuspalvelua tutkitaan ja kehitetään palvelumuotoilun muodostamassa viitekehyksessä. Palvelumuotoilussa palvelun käyttäjät ja asiakasyritykset ovat keskiössä, jotta muotoiltava palvelu tyydyttäisi asiakasyritysten edustajien ja palvelun loppukäyttäjien tarpeita. Tässä tutkimuksessa keskeinen työtapa on yhteiskehittäminen ja siihen kietoutuu ryhmäkeskustelut aineiston keräystapana.
Tämä tutkimus osui ajankohtaan (2019), jolloin alueella vallitsi lähes täystyöllisyys. Jotta palvelumuotoilu saadaan tarkoitetulla tavalla toimimaan, osallistujat tulee perehdyttää hyvin ja asiakasymmärryksen tärkeys tulee olla osallistujien fokuksessa. Kehittämishankkeessa selvisi, että yhteisen asiakasymmärryksen voi saavuttaa helpommin ja paremmin, jos ryhmäkeskusteluja pidetään tuotannollisessa ympäristössä.