Sisältö on kunkku! : miten myydä dokumenttielokuvaideansa tuotantoyhtiölle?
Tervo, Taina (2013)
Tervo, Taina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613324
Tiivistelmä
Dokumenttielokuvan saaminen tuotantoon ei ole helppoa, sillä kilpailu alalla on kova. Siksi onkin hyvä tuntea keinot, joiden avulla ideansa saa myytyä. Tämä opinnäytetyö antaa vastauksia kysymykseen, miten uusi tekijä voi saada oman dokumenttielokuvaideansa tuotantoon.
Idea työlle syntyi omakohtaisesta tuloksettomasta dokumentin myyntiyrityksestä Ylelle. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, ja aineisto kerättiin tuotantoyhtiöiden ja Yleisradion edustajille tehtävien teemahaastattelujen avulla. Lisäksi hyödynnettiin alan kirjallisuutta ja aihetta sivuavaa aiemmin tehtyä opinnäytetyötä.
Opinnäytetyön alussa avataan tärkeimmät käsitteet sekä kerrotaan tarkemmin idean taustasta, omakohtaisesta tuloksettomasta dokumentin myyntiyrityksestä. Sen jälkeen kerrotaan haastattelun toteutuksesta ja esitellään haastatteluihin osallistuneet ja heidän yrityksensä. Lisäksi työssä kerrotaan haastatteluprosessin etenemisestä. Viimeisenä esitellään tutkimustulokset ja loppuyhteenveto koko opinnäytetyöstä.
Haastattelukierros osoitti, että sisältö on ratkaisevin tekijä dokumenttielokuvaidean myynnille. Ensimmäisen yhteydenoton ja ensimmäisen tapaamisen merkitys on suuri. Synopsis kannattaa laatia huolella. Tuottajan tapaamiseen, jota usein pitsaukseksi kutsutaan, kannattaa panostaa. Tapaamisessa on tärkeää olla oma itsensä ja kertoa rehellisesti kaikki, mitä projektistaan tietää, mutta myös se, mitä ei vielä tiedä tai mikä on vielä avoinna.
Opinnäytetyön materiaaleista kävi ilmi, että myös tekijän sosiaalisilla taidoilla on merkitystä. Ohjaajan on hyvä paitsi tulla toimeen tuottajansa ja tekijätiiminsä kanssa, myös pystyä solmimaan luottamukselliset suhteet elokuvansa päähenkilöihin. Tekijän keskustelutaito on tärkeä, sillä usein tuotantoyhtiöissä tehdään ehdotuksia idean jalostamiseksi. Monesti tuottaja tekee ehdotuksia tekijätiimin kokoonpanosta, jossa on yleensä hyvä olla myös kokeneita konkareita.
Tätä opinnäytetyötä voivat hyödyntää kaikki uudet dokumentaristit tai sellaisiksi aikovat. Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää dokumenttielokuvan ideointivaiheessa sekä siinä, miten lähestyä tuotantoyhtiöitä ja Yleisradiota. Lisäksi tutkimustulokset ovat hyödynnettävissä kaikkien dokumenttilajien myynnissä.
Idea työlle syntyi omakohtaisesta tuloksettomasta dokumentin myyntiyrityksestä Ylelle. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, ja aineisto kerättiin tuotantoyhtiöiden ja Yleisradion edustajille tehtävien teemahaastattelujen avulla. Lisäksi hyödynnettiin alan kirjallisuutta ja aihetta sivuavaa aiemmin tehtyä opinnäytetyötä.
Opinnäytetyön alussa avataan tärkeimmät käsitteet sekä kerrotaan tarkemmin idean taustasta, omakohtaisesta tuloksettomasta dokumentin myyntiyrityksestä. Sen jälkeen kerrotaan haastattelun toteutuksesta ja esitellään haastatteluihin osallistuneet ja heidän yrityksensä. Lisäksi työssä kerrotaan haastatteluprosessin etenemisestä. Viimeisenä esitellään tutkimustulokset ja loppuyhteenveto koko opinnäytetyöstä.
Haastattelukierros osoitti, että sisältö on ratkaisevin tekijä dokumenttielokuvaidean myynnille. Ensimmäisen yhteydenoton ja ensimmäisen tapaamisen merkitys on suuri. Synopsis kannattaa laatia huolella. Tuottajan tapaamiseen, jota usein pitsaukseksi kutsutaan, kannattaa panostaa. Tapaamisessa on tärkeää olla oma itsensä ja kertoa rehellisesti kaikki, mitä projektistaan tietää, mutta myös se, mitä ei vielä tiedä tai mikä on vielä avoinna.
Opinnäytetyön materiaaleista kävi ilmi, että myös tekijän sosiaalisilla taidoilla on merkitystä. Ohjaajan on hyvä paitsi tulla toimeen tuottajansa ja tekijätiiminsä kanssa, myös pystyä solmimaan luottamukselliset suhteet elokuvansa päähenkilöihin. Tekijän keskustelutaito on tärkeä, sillä usein tuotantoyhtiöissä tehdään ehdotuksia idean jalostamiseksi. Monesti tuottaja tekee ehdotuksia tekijätiimin kokoonpanosta, jossa on yleensä hyvä olla myös kokeneita konkareita.
Tätä opinnäytetyötä voivat hyödyntää kaikki uudet dokumentaristit tai sellaisiksi aikovat. Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää dokumenttielokuvan ideointivaiheessa sekä siinä, miten lähestyä tuotantoyhtiöitä ja Yleisradiota. Lisäksi tutkimustulokset ovat hyödynnettävissä kaikkien dokumenttilajien myynnissä.