Välitysliikkeen kuluttajamarkkinointi
Peltonen, Mari (2013)
Peltonen, Mari
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613409
Tiivistelmä
Valtaosa, noin neljä viidestä asunnosta ja kiinteistöstä myydään kiinteistönvälittäjän kautta. Asuntokaupan merkitys on yksittäisen kuluttajan elämässä suuri ja sillä on kauaskantoiset vaikutukset. Välityspalkkiotkin voivat muodostua euromääräisesti hyvin suuriksi. On tärkeätä että kuluttajalle annetaan jo markkinointivaiheessa oikeanlaiset ja riittävät tiedot ja että kuluttajan etua asuntokaupassa valvotaan alusta lähtien. Työ käsittelee niitä seikkoja, joita tulee kiinteistönvälitysliikkeiden kuluttajasuhteissa huomioida ennen ostoneuvotteluvaihetta, eli ennen sitä vaihetta kuin yksittäinen ostajaehdokas ja myyjä ryhtyvät välitysliikkeen kautta neuvottelemaan tarkemmin asuntokaupan tai vuokrasopimuksen syntymiseksi. Työssä keskitytään pääasiassa välityspalveluiden tarjoamista ja markkinointia koskeviin seikkoihin, sekä välityskohdetta koskevien tietojen antamiseen liittyvään säätelyyn. Työssä käsitellään myös välitysliikkeiden ja niiden markkinoinnin valvontaa. Tämän työn päämääränä on sitoa yhteen kiinteistönvälitysliikkeiden markkinoinnissa sovellettavaa lainsäädäntöä ja niitä viranomaisohjeita, joista markkinointia suunnittelevan kiinteistönvälitysalan toimijan on hyvä olla tietoinen. Työhön on koottu myös jonkin verran erilaisia kiinteistönvälitysliikkeiden markkinoinnin tapoja sekä niitä seikkoja, joita kyseisissä markkinointitavoissa on kuluttajansuojan toteutumisen kannalta huomioitava. Työmenetelmäni on ollut tutustua aihealuetta käsittelevään kirjallisuuteen, lainsäädäntöön ja valvovien viranomaisten kannanottoihin ja ohjeisiin.