Vihreät arvot pakkaussuunnittelussa : Hunajatuotesarjan pakkausuudistus Marbacka Bigårdille
Lönnström, Katarina (2013)
Lönnström, Katarina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513176
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsittelen vihreitä arvoja edustavien tuotteiden ja erityisesti elintarvikkeiden pakkaussuunnittelua. Ekologisten, eettisten ja lähituotettujen tuotteiden valikoima ja suosio kasvaa koko ajan ja ne muodostavat oman kenttänsä pakkaussuunnitteluun. Halusin alan kirjallisuutta lukemalla ja internetlähteitä tutkimalla selvittää, mitä visuaalisia keinoja pakkauksissa käytetään aikaansaamaan mielikuva vihreästä tuotteesta.
Tutkimus on pohjana opinnäytetyön toiminnalliselle osiolle, jossa pienen ammattimaisen Marbacka Bigård -hunajatilan tuotesarjalle toteutettiin uusi pakkausilme. Yrityksen tuotteet ovat luonnonmukaisia, lähituotettuja elintarvikkeita, ja pakkausilmeen toteuttamisessa on käytetty apuna tutkimuksessa opittuja asioita.
Tutkimuksessa käyn läpi pakkauksen ja pakkaussuunnittelun perusteoriaa ja merkitystä markkinoinnissa. Avaan vihreän tuotteen käsitettä ja kerron siihen liittyvästä LOHAS-kuluttajaryhmästä, joka kannattaa kestävää ja terveellistä elämäntapaa. Tutkin myös muiden vihreiden elintarvikkeiden pakkauksia ja teen havaintoja siitä millä visuaalisilla keinoilla ne viestivät sanomaansa. Esimerkkejä keinoista ovat muun muassa käsin piirretty ja kirjoittettu jälki, murretut ja luonnolliset värit sekä vanhahtava vintage-tyyli.
Marbacka Bigårdin toiveena oli saada etiketit, jotka kuvastaisivat luonnollisuutta, laadukkuutta ja lämmintä käsintehtyä tuntua. Mehiläistilallisten tunnuksenomaiset villapaidat inspiroivat suunnittelemaan etikettiin ristipistokuvioinnin tyylisen kuvituksen, joka viestii haluttuja arvoja. Tuotteiden sarjamaisuutta ja etikettien selkeyttä parannettiin ja uskon, että ammattimaisempi ulkonäkö auttaa tukemaan mielikuvaa laadukkaista tuotteista. Uusi pakkausilme suunniteltiin valmiiksi odottamaan tulevaa mahdollista käyttöönottoa.
Tutkimus on pohjana opinnäytetyön toiminnalliselle osiolle, jossa pienen ammattimaisen Marbacka Bigård -hunajatilan tuotesarjalle toteutettiin uusi pakkausilme. Yrityksen tuotteet ovat luonnonmukaisia, lähituotettuja elintarvikkeita, ja pakkausilmeen toteuttamisessa on käytetty apuna tutkimuksessa opittuja asioita.
Tutkimuksessa käyn läpi pakkauksen ja pakkaussuunnittelun perusteoriaa ja merkitystä markkinoinnissa. Avaan vihreän tuotteen käsitettä ja kerron siihen liittyvästä LOHAS-kuluttajaryhmästä, joka kannattaa kestävää ja terveellistä elämäntapaa. Tutkin myös muiden vihreiden elintarvikkeiden pakkauksia ja teen havaintoja siitä millä visuaalisilla keinoilla ne viestivät sanomaansa. Esimerkkejä keinoista ovat muun muassa käsin piirretty ja kirjoittettu jälki, murretut ja luonnolliset värit sekä vanhahtava vintage-tyyli.
Marbacka Bigårdin toiveena oli saada etiketit, jotka kuvastaisivat luonnollisuutta, laadukkuutta ja lämmintä käsintehtyä tuntua. Mehiläistilallisten tunnuksenomaiset villapaidat inspiroivat suunnittelemaan etikettiin ristipistokuvioinnin tyylisen kuvituksen, joka viestii haluttuja arvoja. Tuotteiden sarjamaisuutta ja etikettien selkeyttä parannettiin ja uskon, että ammattimaisempi ulkonäkö auttaa tukemaan mielikuvaa laadukkaista tuotteista. Uusi pakkausilme suunniteltiin valmiiksi odottamaan tulevaa mahdollista käyttöönottoa.