Sissimarkkinointi : nokkeluuden taidetta vaikka torakoilla
Perälä, Tuomas (2013)
Perälä, Tuomas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513169
Tiivistelmä
Tarkastelen opinnäytetyössäni sissimarkkinointia. Tavoitteenani on määritellä, mitä sissimarkkinointi ilmiönä ja käsitteenä tarkoittaa. Teen sen tarkastelemalla aihealueen kulttiteoksia ja peilaamalla käytännön esimerkkejä aihealueen teorioita vasten. Pyrin reflektoimaan sissimarkkinoinnin teorioiden paikkansapitävyyttä ja vertaamaan eri sissimarkkinointikeinoja. Työssäni esiin nostamani kampanjat on toteutettu yli kymmenen vuoden aikana. Tuona aikana sissimarkkinointi on murtautunut markkinoinnin valtavirtaan. Näin ollen tarkastelujaksoni kertoo myös ilmiön kehittymisestä ja muuttumisesta.
Lisäksi pyrin valottamaan sissimarkkinoinnin käsitettä työkokemusteni kautta. Olen ollut itsekin mukana muutamassa sissimarkkinointikampanjassa. Käsittelen näitä omakohtaisia kampanjakokemuksia. Pyrin vertailemaan niitä alan teorioihin sekä tuomaan esille ajatuksiani aiheesta.
Opinnäytetyötäni tehdessä kohtasin erilaisia sissimarkkinoinnin muotoja. Sissimarkkinoinnin rikkaus onkin sen rajattomuus. Keinoja on loputtomasti. Sissimarkkinoinnin hienous piilee sen demokraattisuudessa. Kuka tahansa mielikuvituksen ja röyhkeyden omaava mainostaja voi pienellä budjetilla saada kampanjalleen suurtakin näkyvyyttä.
Äärimmäisyyksiin vietynä sissimarkkinointi voi olla harhaanjohtavaa, loukkaavaa tai laitonta. Hyvä sissimarkkinoija ei kuitenkaan sorru ylilyönteihin. Toisaalta normit, joita sissimarkkinoija joskus polkee, ovat usein vain muutaman suuryrityksen sanelemia.
Sissimarkkinointi on nykyään luonteva osa markkinoinnin valtavirtaa. Tämä on osittain laimentanut sen tehoa ja särmikkyyttä. Tästä kielivät keskinkertaiset ja sovinnaiset sissimarkkinointikampanjat, joihin törmää jatkuvasti.
Vika ei kuitenkaan ole sissimarkkinoinnissa itsessään, sillä se on ennen kaikkea ajattelutapa. Idealisti voisi jopa ajatella, että sissimarkkinointi parantaa mainonnan yleistä laatua, koska se korostaa suurten budjettien sijaan kekseliäisyyttä ja suuria ideoita. Anarkistinen ajattelutapa saattaa myös olla mainosalalle ainoa keino selvitä näistä taktisen tarjousmainonnan nälkävuosista.
Lisäksi pyrin valottamaan sissimarkkinoinnin käsitettä työkokemusteni kautta. Olen ollut itsekin mukana muutamassa sissimarkkinointikampanjassa. Käsittelen näitä omakohtaisia kampanjakokemuksia. Pyrin vertailemaan niitä alan teorioihin sekä tuomaan esille ajatuksiani aiheesta.
Opinnäytetyötäni tehdessä kohtasin erilaisia sissimarkkinoinnin muotoja. Sissimarkkinoinnin rikkaus onkin sen rajattomuus. Keinoja on loputtomasti. Sissimarkkinoinnin hienous piilee sen demokraattisuudessa. Kuka tahansa mielikuvituksen ja röyhkeyden omaava mainostaja voi pienellä budjetilla saada kampanjalleen suurtakin näkyvyyttä.
Äärimmäisyyksiin vietynä sissimarkkinointi voi olla harhaanjohtavaa, loukkaavaa tai laitonta. Hyvä sissimarkkinoija ei kuitenkaan sorru ylilyönteihin. Toisaalta normit, joita sissimarkkinoija joskus polkee, ovat usein vain muutaman suuryrityksen sanelemia.
Sissimarkkinointi on nykyään luonteva osa markkinoinnin valtavirtaa. Tämä on osittain laimentanut sen tehoa ja särmikkyyttä. Tästä kielivät keskinkertaiset ja sovinnaiset sissimarkkinointikampanjat, joihin törmää jatkuvasti.
Vika ei kuitenkaan ole sissimarkkinoinnissa itsessään, sillä se on ennen kaikkea ajattelutapa. Idealisti voisi jopa ajatella, että sissimarkkinointi parantaa mainonnan yleistä laatua, koska se korostaa suurten budjettien sijaan kekseliäisyyttä ja suuria ideoita. Anarkistinen ajattelutapa saattaa myös olla mainosalalle ainoa keino selvitä näistä taktisen tarjousmainonnan nälkävuosista.