Muoti- ja lifestyleblogien vaikutus kulutuskäyttäytymiseen
Laakso, Maria (2013)
Laakso, Maria
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013727
Tiivistelmä
Blogien suosio on kasvanut valtavasti. Muoti – ja lifestyleblogeista onkin tullut iso osa sosiaalista mediaa. Blogeilla on suuri vaikutus lukijoihinsa, jotka hakevat inspiraatiota ja vinkkejä omaan tyyliinsä. Halusin tässä tutkimuksessa lähteä tutkimaan miksi ja miten blogit vaikuttavat lukijoidensa kulutuskäyttäytymiseen. Keskityn tutkimuksessa lukijoiden omiin kokemuksiin ja mielipiteisiin. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kerron aluksi blogeista yleisesti sekä perehdyn blogeissa käytettäviin mainonnan keinoihin. Teoriassa perehdyn myös kuluttamiseen, tarpeen ja halun määrittelemiseen, ostopäätösprosessiin sekä kuluttamiseen vaikuttaviin tekijöihin. Kerron hieman myös muodin historiasta sekä tutkimustuloksista, joita on saatu aikaisempien tutkimusten perusteella. Toteutin tutkimukseni laadullisella tutkimuksella eli tarkemmin puolistrukturoidulla haastattelulla. Toteutin haastattelut maaliskuun aikana. Haastattelin kuutta blogeista kiinnostunutta nuorta aikuista. Tutkimuksesta ilmeni, että yksi syy siihen miksi blogeja luetaan ja seurataan niin paljon, on tekniikan kehittyminen. Blogien seuraaminen ei ole enää ajasta ja paikasta kiinni, sillä moni esimerkiksi seuraa suosikki bloggaajansa päivityksiä älypuhelimensa kautta. Internetin ja sosiaalisen median käyttö lisääntyy jatkuvasti. Blogit saattavat olla myös hyvin yleinen keskustelunaihe ystäväpiirissä, mikä lisää kiinnostusta niitä kohtaan. Blogit vaikuttavat lukijaansa ja ne saattavat herättää meissä sellaisia tarpeita, joita meillä ei aikaisemmin ole ollut. Niillä saattaa olla myös ostopäätöstä vahvistava vaikutus. Tuloksista voidaan päätellä, että mielenkiintoisella blogeilla on aina jonkinlainen vaikutus lukijansa kulutuskäyttäytymiseen.