SEPA för företag
Kolehmainen, Iida (2009)
Kolehmainen, Iida
Vaasan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912107560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912107560
Tiivistelmä
Syftet med mitt SEPA-arbete är att jag vill reda ut vad SEPA egentligen är, och hur det kommer att påverka företagen. Arbetet består av teori om SEPA och en undersökning om företag och SEPA samt avslutningsvis en checklista som företag kan använda som stöd vid övergången till SEPA. SEPA innebär att nya betalningstjänster kommer att införas för kontantlösa betalningar inom SEPA-området, som innefattar 32 länder i Europa. SEPA skall göra det möjligt för alla inom området att göra gränsöverskridande betaltransaktioner med samma villkor, rättigheter och skyldigheter som betalningar inom landet. Man strävar till att göra den europeiska finansmarknaden mera sammansmält för att bättre kunna utnyttja fördelarna med den monetära unionen. Införandet av de nya SEPA tjänsterna kommer att innebära förändringar, och därmed också förändringar för företagen. Alla företag kommer på ett eller annat vis i liten eller stor skala hamna att ta hänsyn till SEPA och göra en del förändringar för att få de nya tjänsterna att fungera. De nya tjänsterna kommer att ersätta de nuvarande nationella motsvarande tjänsterna och därmed kommer alla bli tvungna att ta till sig dessa nya tjänster. Stora företag som har mycket internationell handel kommer att ha de största fördelarna av SEPA eftersom de kommer att spara betydliga summor när gränsöverskridande betalningar blir billigare, medan små företag med endast nationell verksamhet istället upplever SEPA endast som en kostnad eftersom även de måste göra ändringar. SEPA kommer att underlätta betalandet inom hela området på samma sätt som Euron har gjort. Det kommer att vara lättare att handla med andra utanför de nationella gränserna, när man använder kontantlösa betalningsmedel så som betalkort, kontotransaktion och direktdebitering.