The Impact of Corporate Social Responsibility on Financial Performance : Case: Airtel Ghana Limited
Bobbie, Daniel Owusu Ansah (2013)
Bobbie, Daniel Owusu Ansah
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213994
Tiivistelmä
Yhtiön sosiaalinen vastuu, eli “corporate social responsibility” on termi, jolla ei kansainvälisesti ole yhtä nimikettä. Käsitettä on monen tutkimuksen yhteydessä yritetty määritellä. Käsitteen tarkoitus on kuitenkin suhteessa soveltamisalaan. Yhtiöllinen sosiaalinen vastuu tarkoittaa vapaaehtoisia toimenpiteitä joiden kautta yhtiö tukee sosiaalisia, ympäristöllisiä ja taloudellisia alueita liiketoiminnassa.
Sosiaalisten alueiden tukeminen liiketoiminnassa edellyttää taloudellisia resursseja, näin ollen varojenkeräystä. Tässä asiainsuhteessa on aiheellista analysoida CSR - toiminnan vaikutus taloudelliseen suoritukseen yhtiöosakkaan näkökulmasta. Tavoitteena on kuvailla ja analysoida yhtiön sosiaalisen vastuun ja taloudellisen suorituksen yhtälö. Minun on myös tarkoitus tarkemmin kokeilla mitä mahdollisia haasteita ja mahdollisuuksia CSR- toiminnalla on. Ghanalainen telekommunikaatio- yhtiö, Artel Ghana on työni “casestudy”. Olen työssäni käyttänyt teorioita, jotka määrittelevät CSR- toiminnan tyyppejä, CSR- toimintaa Ghanassa sekä teorioita jotka kuvaavat Yhtiön Sosiaalisen Vastuun (corporate social responsebility CSR) ja yhtiön taloudellisen vastuun ( corporate financial performance CFP) yhtälöä. Olen työssäni hyödyntänyt kvantitatiivistä menetelmää neljänkymmenen kyselyn kautta saadun tiedon. Olen lähettänyt 40 kyselyä yhtiökumppaneille ja 34 näistä kyselyistä palautettiin vastattuina. Kyselyt viittasivat CSR- ja CPF-haasteisiin ja mahdollisuuksiin positiivisella, negatiivisella ja neutraalilla tavalla. Suosittelen että yhtiön tulisi raportoida CSR- toiminnasta yhtiökumppaneille koska kaikki osapuolet eivät ole tietoisia CSR-toiminnan vaikutuksista liiketoiminnan suorituskykyyn.
Sosiaalisten alueiden tukeminen liiketoiminnassa edellyttää taloudellisia resursseja, näin ollen varojenkeräystä. Tässä asiainsuhteessa on aiheellista analysoida CSR - toiminnan vaikutus taloudelliseen suoritukseen yhtiöosakkaan näkökulmasta. Tavoitteena on kuvailla ja analysoida yhtiön sosiaalisen vastuun ja taloudellisen suorituksen yhtälö. Minun on myös tarkoitus tarkemmin kokeilla mitä mahdollisia haasteita ja mahdollisuuksia CSR- toiminnalla on. Ghanalainen telekommunikaatio- yhtiö, Artel Ghana on työni “casestudy”. Olen työssäni käyttänyt teorioita, jotka määrittelevät CSR- toiminnan tyyppejä, CSR- toimintaa Ghanassa sekä teorioita jotka kuvaavat Yhtiön Sosiaalisen Vastuun (corporate social responsebility CSR) ja yhtiön taloudellisen vastuun ( corporate financial performance CFP) yhtälöä. Olen työssäni hyödyntänyt kvantitatiivistä menetelmää neljänkymmenen kyselyn kautta saadun tiedon. Olen lähettänyt 40 kyselyä yhtiökumppaneille ja 34 näistä kyselyistä palautettiin vastattuina. Kyselyt viittasivat CSR- ja CPF-haasteisiin ja mahdollisuuksiin positiivisella, negatiivisella ja neutraalilla tavalla. Suosittelen että yhtiön tulisi raportoida CSR- toiminnasta yhtiökumppaneille koska kaikki osapuolet eivät ole tietoisia CSR-toiminnan vaikutuksista liiketoiminnan suorituskykyyn.