Askel kohti digitaalista markkinointia
Pekkanen, Johanna (2013)
Pekkanen, Johanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061314097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061314097
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli etsiä uusia ideoita Huoneistokeskus Oy:n Varkauden toimistolle digitaaliseen markkinointiin. Ideointi perustui asiakkaille tehtyyn kyselyyn, jossa tiedusteltiin asiakkaiden digitaalisten medioiden käyttöä ja heidän mielipiteitään Huoneistokeskuksen nykyisestä markkinoinnista.
Opinnäytetyön teoria koostuu digitaalisen markkinoinnin kehittymisestä tähän päivään ja muutamista yleisistä esimerkeistä digitaalisen markkinoinnin muodoista. Tätä seuraa teoriaa tutkimuksen, erityisesti kvantitatiivisen tutkimuksen, tekemisestä. Kysely toteutettiin tammikuussa 2013 ja siihen vastasi 105 henkilöä. Kyselyn kaikissa kysymyksissä oli valmiit vastausvaihtoehdot. Kyselyä tehtäessä pyrittiin mahdollisimman laajaan vastaajakuntaan, joten kysely tehtiin sekä paperisena että sähköisenä.
Opinnäytetyötä aloittaessa pohdittiin mahdollisuutta vähentää lehtimarkkinointia ja siirtää sitä sähköiseen markkinointiin. Kyselytulokset kuitenkin puolsivat lehti-ilmoitusta. Vastaajat totesivat lehti-ilmoituksen olevan eniten nähty markkinointitapa, ja he haluaisivat myös omaa myytävää asuntoa markkinoitavan lehdessä.
Kyselyn tulokset analysoitiin ja niiden pohjalta mietittiin, mitä tulisi kehittää. Kyselystä saatu tieto toimi tukena suunnittelussa ja antoi samalla osviittaa siitä, mitkä asiat asiakkaat kokivat tärkeiksi.
Opinnäytetyön teoria koostuu digitaalisen markkinoinnin kehittymisestä tähän päivään ja muutamista yleisistä esimerkeistä digitaalisen markkinoinnin muodoista. Tätä seuraa teoriaa tutkimuksen, erityisesti kvantitatiivisen tutkimuksen, tekemisestä. Kysely toteutettiin tammikuussa 2013 ja siihen vastasi 105 henkilöä. Kyselyn kaikissa kysymyksissä oli valmiit vastausvaihtoehdot. Kyselyä tehtäessä pyrittiin mahdollisimman laajaan vastaajakuntaan, joten kysely tehtiin sekä paperisena että sähköisenä.
Opinnäytetyötä aloittaessa pohdittiin mahdollisuutta vähentää lehtimarkkinointia ja siirtää sitä sähköiseen markkinointiin. Kyselytulokset kuitenkin puolsivat lehti-ilmoitusta. Vastaajat totesivat lehti-ilmoituksen olevan eniten nähty markkinointitapa, ja he haluaisivat myös omaa myytävää asuntoa markkinoitavan lehdessä.
Kyselyn tulokset analysoitiin ja niiden pohjalta mietittiin, mitä tulisi kehittää. Kyselystä saatu tieto toimi tukena suunnittelussa ja antoi samalla osviittaa siitä, mitkä asiat asiakkaat kokivat tärkeiksi.