Guideline for companies: creating digital marketing communications plan
Kutilainen, Tiina (2013)
Kutilainen, Tiina
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061514215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061514215
Tiivistelmä
Markkinointiviestintä on muutoksessa. Perinteisten markkinointiviestinnän keinojen rinnalle on nousut uusia digitaalisia välineitä, joita voidaan hyödyntää yrityksen markkinointiviestinnässä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä ohjeistus, kuinka luodaan digitaalinen markkinointiviestintäsuunnitelma, jonka avulla yritykset saavat paitsi tietoa näistä välineistä, että kuinka näitä uusia välineitä voidaan käyttää tehokkaasti.
Opinnäytetyö on tehty työpöytätutkimuksena, jossa kirjoittaja on tutkinut olemassa olevaa teoriaa, ja sen pohjalta luonut suunnitelmapohjan yrityksille käytettäväksi omissa suunnitelmissa. Opinnäytetyötä ei ole tehty tietylle toimeksiantajalle vaan tavoitteena on ollut muodostaa yleinen ohjeistus yrityksille toimialasta riippumatta, kuitenkin keskittyen B2C-yrityksiin.
Kirjoittanut on koonnut teoreettisen viitekehyksen, joka pohjautuu sekä kirjallisiin että digitaalisiin lähteisiin. Tutkimus nojaa vahvasti mm. Philip Kotlerin tuotantoon sekä Damian Ryanin ja Calvin Jonesin kirjaan Understanding Digital Marketing – Marketing strategies for engaging the digital generation.
Tutkimuksessa havaittiin, että strategisella suunnittelulla on merkittävä rooli viestinnän onnistumisessa. Yrityksien tulee pyrkiä luomaan strategia, joka nojaa vahvasti yritysten laajempaan visioon tavoitteista ja kohderyhmistä. Tutkimalla tarkoin kohderyhmän käyttäytymistä digitaalisissa välineissä, kuten sosiaalisessa mediassa, yritykset voivat saada tärkeää informaatiota, jonka pohjalta voivat joko kehittää olemassa olevia tuotteitaan tai luoda uusia. Tärkeäksi havaittiin myös sitouttamisen rooli viestinnässä. Digitaaliset kanavat mahdollistavat asiakkaisen sitouttamisen entistä tehokkaammin.
Opinnäytetyö on tehty työpöytätutkimuksena, jossa kirjoittaja on tutkinut olemassa olevaa teoriaa, ja sen pohjalta luonut suunnitelmapohjan yrityksille käytettäväksi omissa suunnitelmissa. Opinnäytetyötä ei ole tehty tietylle toimeksiantajalle vaan tavoitteena on ollut muodostaa yleinen ohjeistus yrityksille toimialasta riippumatta, kuitenkin keskittyen B2C-yrityksiin.
Kirjoittanut on koonnut teoreettisen viitekehyksen, joka pohjautuu sekä kirjallisiin että digitaalisiin lähteisiin. Tutkimus nojaa vahvasti mm. Philip Kotlerin tuotantoon sekä Damian Ryanin ja Calvin Jonesin kirjaan Understanding Digital Marketing – Marketing strategies for engaging the digital generation.
Tutkimuksessa havaittiin, että strategisella suunnittelulla on merkittävä rooli viestinnän onnistumisessa. Yrityksien tulee pyrkiä luomaan strategia, joka nojaa vahvasti yritysten laajempaan visioon tavoitteista ja kohderyhmistä. Tutkimalla tarkoin kohderyhmän käyttäytymistä digitaalisissa välineissä, kuten sosiaalisessa mediassa, yritykset voivat saada tärkeää informaatiota, jonka pohjalta voivat joko kehittää olemassa olevia tuotteitaan tai luoda uusia. Tärkeäksi havaittiin myös sitouttamisen rooli viestinnässä. Digitaaliset kanavat mahdollistavat asiakkaisen sitouttamisen entistä tehokkaammin.