Korjaamotoiminnan kehittäminen
Villman, Hannu (2013)
Villman, Hannu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060813565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060813565
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä keskityttiin Scania Suomi Oy:n Hämeenlinnan palvelukeskuksen toimintaan. Palvelukeskus avasi ovensa tammikuussa 2011 ja on tiloiltaan huomattavasti aiemmin käytössä olleita toimitiloja suurempi. Työn tarkoituksena oli määritellä palvelukeskukselle uusia toimintatapoja ja vastuuhenkilöt, jotka vastaavat toimenpiteitten suorittamisesta.
Työssä keskityttiin ennen kaikkea korjaamon ja varaosaosaston toimintaan. Työssä tarkastellaan myös läpi niitä mahdollisuuksia, joita uudella palvelukeskuksella on tilojensa ja sijaintinsa vuoksi. Myös kilpailijoitten nykyinen toiminta huomioitiin. Korjaamolle määriteltiin toimenpiteet katsastustöitten suorittamista varten ja mekaanikoille määriteltiin työajat. Varaosaosastolle luotiin toimintamalli, joka vastaa Scanian asettamia vaatimuksia.
Lopuksi tarkasteltiin tunnuslukuja vertaamalla, oliko tehdyillä toimenpiteillä vaikutusta. Korjaamon käyttöaste on Scania Suomi Oy:n keskiarvoa suurempi, mikä kertoo siitä, että uuden korjaamon kapasiteetti on vuonna 2013 täysin hyödynnetty.
Työssä keskityttiin ennen kaikkea korjaamon ja varaosaosaston toimintaan. Työssä tarkastellaan myös läpi niitä mahdollisuuksia, joita uudella palvelukeskuksella on tilojensa ja sijaintinsa vuoksi. Myös kilpailijoitten nykyinen toiminta huomioitiin. Korjaamolle määriteltiin toimenpiteet katsastustöitten suorittamista varten ja mekaanikoille määriteltiin työajat. Varaosaosastolle luotiin toimintamalli, joka vastaa Scanian asettamia vaatimuksia.
Lopuksi tarkasteltiin tunnuslukuja vertaamalla, oliko tehdyillä toimenpiteillä vaikutusta. Korjaamon käyttöaste on Scania Suomi Oy:n keskiarvoa suurempi, mikä kertoo siitä, että uuden korjaamon kapasiteetti on vuonna 2013 täysin hyödynnetty.