Kaupallinen elektrolyysikenno autossa
Heikkilä, Seppo (2013)
Heikkilä, Seppo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061814343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061814343
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli selvittää kaupallisen elektrolyysikennon toimivuus ja hyöty henkilöautossa. Kyseessä oli ranskalaisen Flexfuel-companyn tuote, jonka avulla luvattiin 8-35 % polttoaineensäästö. Suomalainen maahantuoja halusi varmistaa laitteen toimivuuden ennen myynnin aloitusta.
Laitteella tehdään vetykaasua elektrolyysin avulla ja palamisherkkä vety syötetään auton moottorin imuilman joukkoon. Tarkoituksena on korvata vedyllä osa käytettävästä polttoaineesta. Laitteen tarvitsema sähköenergia tuotetaan auton generaattorin avulla.
Lisäksi työssä tarkastellaan vedyn ominaisuuksia ja valmistusmenetelmiä, elektrolyysiä, polttokennoja sekä pohditaan vetyautojen tulevaisuutta.
Elektrolyysikennon todellinen hyöty selvitettiin laskennallisesti ja käytännön mittauksilla. Tuloksien perusteella voidaan todeta, että tällä elektrolyysikennolla ei saavuteta valmistajan lupaamaa polttoainesäästöä. Laite ainoastaan lisäsi polttoaineenkulutusta, joten se on täysin turha.
Laitteella tehdään vetykaasua elektrolyysin avulla ja palamisherkkä vety syötetään auton moottorin imuilman joukkoon. Tarkoituksena on korvata vedyllä osa käytettävästä polttoaineesta. Laitteen tarvitsema sähköenergia tuotetaan auton generaattorin avulla.
Lisäksi työssä tarkastellaan vedyn ominaisuuksia ja valmistusmenetelmiä, elektrolyysiä, polttokennoja sekä pohditaan vetyautojen tulevaisuutta.
Elektrolyysikennon todellinen hyöty selvitettiin laskennallisesti ja käytännön mittauksilla. Tuloksien perusteella voidaan todeta, että tällä elektrolyysikennolla ei saavuteta valmistajan lupaamaa polttoainesäästöä. Laite ainoastaan lisäsi polttoaineenkulutusta, joten se on täysin turha.