Pakkaussuunnittelun opintojakson kehitys- ja selvitystyö
Hagman, Sari (2013)
Hagman, Sari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061914431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061914431
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli kehittää ammattikorkeakoulun 15 opintopisteen paino- ja pakkaustuotannonmoduuliin sisältyvää pakkaussuunnittelun opintojaksoa.
Syksyllä 2010 insinöörityön asiakkaana olleeseen ammattikorkeakouluun hankittiin pakkaussuunnittelun opintojaksolle ohjelmistoja. Niillä voidaan suunnitella ja visualisoida 3D-maailmassa muun muassa erilaisia koteloita ja joustopakkauksia.
Insinöörityössä ideoitiin, suunniteltiin ja kehitettiin pakkaussuunnittelun opintojaksoa ja tehtiin selvitystyötä hankittujen ohjelmistojen sopivuudesta pakkaussuunnittelun opintojaksolle. Opintojaksolle toteutettiin insinöörityössä näillä ohjelmistoilla muutama harjoitustyö, jotka pyrittiin tekemään pakkaussuunnittelun opintojakson kokonaisuutta ajatellen.
Työssä perehdyttiin siihen, mitä pakkaussuunnittelu ylipäätään on, mitä asioita suunnittelussa tulee ottaa huomioon ja kuinka pakkaus- ja graafinen suunnittelu eroavat toisistaan sekä millaista aaltopahvi on pakkausmateriaalina. Yritysten edustajia haastateltiin, jotta saatiin yritysmaailman näkemyksiä insinöörikoulutuksesta, pakkaussuunnittelusta, ohjelmistoista ja pakkaussuunnittelun opintojakson järjestämisestä. Tarkasteltiin myös lähemmin pakkausalalla toimivan yrityksen tapaa toteuttaa pakkausprojekteja ja kuvattiin sen pakkaussuunnitteluprosessia.
Työn tulosten perusteella tärkeintä olisi CAD-perusteiden opetuksen lisääminen paino- ja pakkaustuotantomoduuliin ja tasoleikkurin hankinta. Paras yhdistelmä pakkaussuunnittelun oppimiseen saataisiin molempien, sekä CAD-ohjelman että ammattikorkeakoululle hankittujen ohjelmien hallinnasta. Myös opintojakson järjestäminen tiimityöskentelymäiseksi ja ”ongelmalähtöiseksi oppimiseksi” motivoisi opiskelijoita etsimään mielekästä pakkausratkaisua.
Syksyllä 2010 insinöörityön asiakkaana olleeseen ammattikorkeakouluun hankittiin pakkaussuunnittelun opintojaksolle ohjelmistoja. Niillä voidaan suunnitella ja visualisoida 3D-maailmassa muun muassa erilaisia koteloita ja joustopakkauksia.
Insinöörityössä ideoitiin, suunniteltiin ja kehitettiin pakkaussuunnittelun opintojaksoa ja tehtiin selvitystyötä hankittujen ohjelmistojen sopivuudesta pakkaussuunnittelun opintojaksolle. Opintojaksolle toteutettiin insinöörityössä näillä ohjelmistoilla muutama harjoitustyö, jotka pyrittiin tekemään pakkaussuunnittelun opintojakson kokonaisuutta ajatellen.
Työssä perehdyttiin siihen, mitä pakkaussuunnittelu ylipäätään on, mitä asioita suunnittelussa tulee ottaa huomioon ja kuinka pakkaus- ja graafinen suunnittelu eroavat toisistaan sekä millaista aaltopahvi on pakkausmateriaalina. Yritysten edustajia haastateltiin, jotta saatiin yritysmaailman näkemyksiä insinöörikoulutuksesta, pakkaussuunnittelusta, ohjelmistoista ja pakkaussuunnittelun opintojakson järjestämisestä. Tarkasteltiin myös lähemmin pakkausalalla toimivan yrityksen tapaa toteuttaa pakkausprojekteja ja kuvattiin sen pakkaussuunnitteluprosessia.
Työn tulosten perusteella tärkeintä olisi CAD-perusteiden opetuksen lisääminen paino- ja pakkaustuotantomoduuliin ja tasoleikkurin hankinta. Paras yhdistelmä pakkaussuunnittelun oppimiseen saataisiin molempien, sekä CAD-ohjelman että ammattikorkeakoululle hankittujen ohjelmien hallinnasta. Myös opintojakson järjestäminen tiimityöskentelymäiseksi ja ”ongelmalähtöiseksi oppimiseksi” motivoisi opiskelijoita etsimään mielekästä pakkausratkaisua.