PROBLEMS FACED BY A NEW DESTINATION WHEN TRYING TO ESTABLISH POSITION WITHIN TOURISM MARKETS : Case: Destination Uganda
Luostari, Sini; Bukenya, Barbra (2013)
Luostari, Sini
Bukenya, Barbra
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061814316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061814316
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen lähtökohtana on selvittää kuinka uusi matkakohde otetaan vastaan markkinoilla ja mitä ongelmia nousee esiin markkinoille pyrkimisen seurauksena. Tutkimuksen testimaan virkaa toimitti Uganda ja kohderyhmänä olivat suomalaiset matkaajat. Opinnäytetyössä pyrittiin erottamaan kahden psykologisesti erilaisen turistityypin reaktiot. Plogin teoriaa allocentrisestä ja psykocentrisestä matkaajasta käytettiin tutkimuksen perustana. Teoreettinen osuus käsittelee psykocentristä, allocentristä ja midcentristä matkaajaa Plogin teorian pohjalta. Lisäksi tukena käsiteltiin kuluttajakäyttäytymistä, matkustamisen motivaatiota sekä asioita joihin matkustajat keskittyvät uusissa matkakohteissa ja matkakohde valinnan teossa. Tutkimus suoritettiin haastattelemalla sekä analysoimalla haastateltavien reaktioita ja eleitä. Haastattelu tilanteessa haastateltaville esitettiin kaksi erilaista julistetta, joista toinen oli kohdennettu miellyttämään allocentrisiä matkaajia ja toinen psychocentrisiä. Tutkimuksessa selvisi että allocentrikot ovat herkempiä ottamaan riskin ja matkustamaan uusiin matkakohteisiin. Suurin osa haastateltavista oli kokeneita matkaajia ja matkustivat vähintään kaksi kertaa vuodessa joko vapaa-ajan, työn tai opintojen merkeissä. Uudet matkakohteen kohtaavat ongelmia kuten: valuutta ja hintaeroja, turvallisuuteen ja politiikkaan liittyviä ongelmia, kielimuuri ongelmia sekä työllistämiseen liittyviä ongelmia.