Puheista teoiksi : työn ja palveluprosessin toimintatapojen kehittäminen hotellialalla
Soile, Hämäläinen (2013)
Soile, Hämäläinen
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013081214658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013081214658
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kohdeyrityksenä on pieni hotellialan perheyritys, jonka toiminta perustuu pääasiassa itseohjautuvuuteen (työntekijät toimivat itsenäisesti) ja osittain eri yksiköiden väliseen yhteistyöhön. Yrityksessä ei ole olemassa yhtenäistä käytäntöä eikä yrityskulttuuria sellaisille kehittämistoiminnoille, joissa työntekijät olisivat aktiivisesti mukana kehittämässä erilaisia palveluja ja oman työyhteisönsä toimintaa (esimerkiksi eri yksiköiden asiantuntijoista koostuvaa palaverikäytäntöä). Yrityksen kehittäminen on pääasiassa omistajien ja lähiesimiesten vastuulla.
Opinnäytetyö on toimintatutkimus, jossa opinnäytetyöntekijä toimi tutkijan ja kehittäjän roolissa sekä osallistujana työyhteisöön perustetussa kehittämisryhmässä. Opinnäytetyön ulkopuolelle jäävät toimintatutkimukseen kuuluvat seuraavat vaiheet: kehittämistuloksien jalkauttaminen työyhteisöön sekä uusien toimintatapojen seuranta ja arviointi. Työntekijöistä kootun kehittämisryhmän (viisi henkilöä) kanssa pohdittiin (ryhmähaastatteluina) työhön ja palveluprosessin toimintatapoihin, ryhmien väliseen yhteistyöhön sekä tiedonkulkuun liittyviä konkreettisia kehittämistoimia. Lisäksi pohdittiin miten henkilöstö voisi jatkossa osallistua työyhteisön kehittämiseen. Ryhmähaastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, joiden aiheet perustuivat opinnäytetyöntekijän omiin havaintoihin työyhteisöstä.
Kehittämisryhmän keskusteluissa esille tulleet haasteet/ongelmat (ja niihin tehdyt ehdotukset) liittyvät palveluprosessin alkuvaiheeseen (lähinnä yrityksen fyysisiin tiloihin ja asiakkaan kohtaamiseen) sekä itse prosessiin. Ryhmien välisessä yhteistyössä ongelmia aiheuttavat liian vähäinen henkilöstömäärä, työtehtävävastuiden epäselvyydet, erilaiset roolikonfliktit sekä työn organisointiin liittyvät ongelmat. Lisäksi itsekäs ajattelutapa ja oman edun tavoittelu (niin yksilö- kuin yksikkötasolla) heikentävät ryhmien välistä yhteistyötä ja työn hallintaa. Tiedonkulussa ja vuorovaikutuksessa on työyhteisössä ongelmia, jotka vaikuttavat työyhteisön toimintaan ja sitä kautta asiakaspalveluun. Henkilöstö kokee toimintaympäristönsä suorituskeskeiseksi ja kiireiseksi, jonka johdosta aikaa kehittämistoiminnalle ei jää. Lisäksi yrityksen palaverikäytännöt eivät ole toimivia. Henkilöstö olisi halukas osallistumaan aktiivisemmin työyhteisön kehittämistoimintaan, mutta koetaan, että omistajat eivät arvosta työntekijöiden mielipiteitä.
Opinnäytetyö on toimintatutkimus, jossa opinnäytetyöntekijä toimi tutkijan ja kehittäjän roolissa sekä osallistujana työyhteisöön perustetussa kehittämisryhmässä. Opinnäytetyön ulkopuolelle jäävät toimintatutkimukseen kuuluvat seuraavat vaiheet: kehittämistuloksien jalkauttaminen työyhteisöön sekä uusien toimintatapojen seuranta ja arviointi. Työntekijöistä kootun kehittämisryhmän (viisi henkilöä) kanssa pohdittiin (ryhmähaastatteluina) työhön ja palveluprosessin toimintatapoihin, ryhmien väliseen yhteistyöhön sekä tiedonkulkuun liittyviä konkreettisia kehittämistoimia. Lisäksi pohdittiin miten henkilöstö voisi jatkossa osallistua työyhteisön kehittämiseen. Ryhmähaastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, joiden aiheet perustuivat opinnäytetyöntekijän omiin havaintoihin työyhteisöstä.
Kehittämisryhmän keskusteluissa esille tulleet haasteet/ongelmat (ja niihin tehdyt ehdotukset) liittyvät palveluprosessin alkuvaiheeseen (lähinnä yrityksen fyysisiin tiloihin ja asiakkaan kohtaamiseen) sekä itse prosessiin. Ryhmien välisessä yhteistyössä ongelmia aiheuttavat liian vähäinen henkilöstömäärä, työtehtävävastuiden epäselvyydet, erilaiset roolikonfliktit sekä työn organisointiin liittyvät ongelmat. Lisäksi itsekäs ajattelutapa ja oman edun tavoittelu (niin yksilö- kuin yksikkötasolla) heikentävät ryhmien välistä yhteistyötä ja työn hallintaa. Tiedonkulussa ja vuorovaikutuksessa on työyhteisössä ongelmia, jotka vaikuttavat työyhteisön toimintaan ja sitä kautta asiakaspalveluun. Henkilöstö kokee toimintaympäristönsä suorituskeskeiseksi ja kiireiseksi, jonka johdosta aikaa kehittämistoiminnalle ei jää. Lisäksi yrityksen palaverikäytännöt eivät ole toimivia. Henkilöstö olisi halukas osallistumaan aktiivisemmin työyhteisön kehittämistoimintaan, mutta koetaan, että omistajat eivät arvosta työntekijöiden mielipiteitä.