Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

5S-järjestelmän integrointi tekniikan työluokkaan

Nurro, Jari (2013)

 
Avaa tiedosto
Nurro_Jari.pdf (1.866Mt)
Lataukset: 


Nurro, Jari
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013081914704
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on 5S-menetelmän pilotointi ja implementointi Oulun seudun ammattiopiston Myllytullin yksikköön, kohteena poweritiimi ja A-siiven kolmannen kerroksen työtilat. Työn tavoitteena on ns. teollisuusstandardi 5S:n mukauttaminen oppilaitosympäristöön silmällä pitäen sitä aspektia, että järjestelmä voidaan ottaa myös opetukseen mukaan yleisellä tasolla, että oppilaat saisivat yleiskäsityksen 5S-järjestelmästä ja ylipäänsä yhdestä laatujärjestelmästä käytössä aidossa ympäristössä. Tämä käsitys on heille hyödyksi heidän mennessään työelämään.

Työn toteutus tapahtui perehtymällä 5S-järjestelmän teoriaan, jonka jälkeen työ toteutettiin 5S:n periaatteita noudattaen. Toteutuksen edetessä vaiheet kuvattiin ja dokumentoitiin valokuvin: alkutilanne- ja lopputilanne dokumentoitiin valokuvin, jotta myöhemmin tehtävä vertailu olisi helpompaa. Tarvittavia muutoksia tehtiin myös itse 5S-järjestelmään, jotta se soveltuisi opetustiloihin paremmin. Opettajien toiveesta muun muassa punaisten lappujen tilalle kehitettiin vikalista.

Työn tuloksena syntyivät auditointilomake, yleinen toimintaprosessi ja ohjeistukset liittyen esim. siihen miten luokkatiloissa tulisi toimia, ESD:n käyttö ja pukeutuminen sekä kaikille tavaroille omat merkityt paikkansa. Työssä tuotettiin 5S:n käyttöönottamiseen ja ylläpitämiseen tarvittavat työkalut, joita voidaan käyttää tulevaisuudessa, kun 5S-järjestelmä pystytetään muihin luokkatiloihin.

Se miten järjestelemä tulee toimimaan tulevaisuudessa jää täysin vastuuhenkilöiden, opettajien ja oppilaiden aktiivisuuden varaan. Kaikkia 5S-järjestelmän aspekteja emme toteuttaneet luokkatilaan. Näistä esimerkkinä voisin mainita rajattujen alueiden merkinnän, eli emme alkaneet maalaamaan luokan lattiaan. Tulevaisuudessa jatkokehitysmielessä voisi miettiä jonkin toisen keinon toteuttaa tämä. Toisaalta itse 5S-järjestelmä luo jatkokehityskohteita käytön myötä, joten en niitä tässä tämän enempää pohdiskelekaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste