5S-järjestelmän integrointi tekniikan työluokkaan
Nurro, Jari (2013)
Nurro, Jari
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013081914704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013081914704
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on 5S-menetelmän pilotointi ja implementointi Oulun seudun ammattiopiston Myllytullin yksikköön, kohteena poweritiimi ja A-siiven kolmannen kerroksen työtilat. Työn tavoitteena on ns. teollisuusstandardi 5S:n mukauttaminen oppilaitosympäristöön silmällä pitäen sitä aspektia, että järjestelmä voidaan ottaa myös opetukseen mukaan yleisellä tasolla, että oppilaat saisivat yleiskäsityksen 5S-järjestelmästä ja ylipäänsä yhdestä laatujärjestelmästä käytössä aidossa ympäristössä. Tämä käsitys on heille hyödyksi heidän mennessään työelämään.
Työn toteutus tapahtui perehtymällä 5S-järjestelmän teoriaan, jonka jälkeen työ toteutettiin 5S:n periaatteita noudattaen. Toteutuksen edetessä vaiheet kuvattiin ja dokumentoitiin valokuvin: alkutilanne- ja lopputilanne dokumentoitiin valokuvin, jotta myöhemmin tehtävä vertailu olisi helpompaa. Tarvittavia muutoksia tehtiin myös itse 5S-järjestelmään, jotta se soveltuisi opetustiloihin paremmin. Opettajien toiveesta muun muassa punaisten lappujen tilalle kehitettiin vikalista.
Työn tuloksena syntyivät auditointilomake, yleinen toimintaprosessi ja ohjeistukset liittyen esim. siihen miten luokkatiloissa tulisi toimia, ESD:n käyttö ja pukeutuminen sekä kaikille tavaroille omat merkityt paikkansa. Työssä tuotettiin 5S:n käyttöönottamiseen ja ylläpitämiseen tarvittavat työkalut, joita voidaan käyttää tulevaisuudessa, kun 5S-järjestelmä pystytetään muihin luokkatiloihin.
Se miten järjestelemä tulee toimimaan tulevaisuudessa jää täysin vastuuhenkilöiden, opettajien ja oppilaiden aktiivisuuden varaan. Kaikkia 5S-järjestelmän aspekteja emme toteuttaneet luokkatilaan. Näistä esimerkkinä voisin mainita rajattujen alueiden merkinnän, eli emme alkaneet maalaamaan luokan lattiaan. Tulevaisuudessa jatkokehitysmielessä voisi miettiä jonkin toisen keinon toteuttaa tämä. Toisaalta itse 5S-järjestelmä luo jatkokehityskohteita käytön myötä, joten en niitä tässä tämän enempää pohdiskelekaan.
Työn toteutus tapahtui perehtymällä 5S-järjestelmän teoriaan, jonka jälkeen työ toteutettiin 5S:n periaatteita noudattaen. Toteutuksen edetessä vaiheet kuvattiin ja dokumentoitiin valokuvin: alkutilanne- ja lopputilanne dokumentoitiin valokuvin, jotta myöhemmin tehtävä vertailu olisi helpompaa. Tarvittavia muutoksia tehtiin myös itse 5S-järjestelmään, jotta se soveltuisi opetustiloihin paremmin. Opettajien toiveesta muun muassa punaisten lappujen tilalle kehitettiin vikalista.
Työn tuloksena syntyivät auditointilomake, yleinen toimintaprosessi ja ohjeistukset liittyen esim. siihen miten luokkatiloissa tulisi toimia, ESD:n käyttö ja pukeutuminen sekä kaikille tavaroille omat merkityt paikkansa. Työssä tuotettiin 5S:n käyttöönottamiseen ja ylläpitämiseen tarvittavat työkalut, joita voidaan käyttää tulevaisuudessa, kun 5S-järjestelmä pystytetään muihin luokkatiloihin.
Se miten järjestelemä tulee toimimaan tulevaisuudessa jää täysin vastuuhenkilöiden, opettajien ja oppilaiden aktiivisuuden varaan. Kaikkia 5S-järjestelmän aspekteja emme toteuttaneet luokkatilaan. Näistä esimerkkinä voisin mainita rajattujen alueiden merkinnän, eli emme alkaneet maalaamaan luokan lattiaan. Tulevaisuudessa jatkokehitysmielessä voisi miettiä jonkin toisen keinon toteuttaa tämä. Toisaalta itse 5S-järjestelmä luo jatkokehityskohteita käytön myötä, joten en niitä tässä tämän enempää pohdiskelekaan.