Sosiaalinen media työyhteisöviestinnässä : Itella Oy:n ja Metropolian Mikromod-hanke
Väntönen, Päivi (2009)
Väntönen, Päivi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912157933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912157933
Tiivistelmä
Tutkimus on suoritettu Metropolian ja Itella Oy:n toimeksiannosta. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia Itellan työntekijöiden työyhteisöviestinnän haasteita ja mahdollisia ongelmakohtia. Tutkimuksessa pyritään selvittämään, voisiko sosiaalisien medioiden välineillä parantaa työyhteisöviestintää ja näin lieventää joitakin ongelmakohtia.
Tutkimusmenetelmänä käytetään henkilöhaastatteluja, kvantitatiivista kyselytutkimusta sekä havainnointia. Haastatteluissa Itellaa edustavat projektipäällikkö Sami Eriksson ja Alissa-verkkofoorumin projektipäällikkö Outi Heikkilää. Metropolian edustajana toimi projektipäällikkö Matti Rantala.
Kvantitatiivinen kyselytutkimus on suoritettu sähköisesti. Kyselylomake on lähetetty 77 vastaanottajalle sähköpostilla ja kyselyyn vastasi 34. Kyselyn kohderyhmänä olivat Alissa-verkkofoorumin osallistujat, työopasvideoiden osallistuneet työntekijät ja VAUTSI-kummiyksiköiden esittelyvideoiden tekijät.
Tutkijan omat havainnot perustuvat työkokemukseen (11 vuotta Yleisradio Oyj:n palveluksessa) sekä omiin tutkimushavaintoihin. Välttääkseen liiallista tukeutumista omiin kokemuksiin tai havaintoihin, tutkija on turvautunut lähdetietoihin aina kun se on ollut mahdollista.
Teoreettisessa osuudessa käsitellään yleisiä organisaatioviestintätieteellisiä, työyhteisöviestinnän ja sosiaalisen media teorioita ja tutkimuksia. Empiirisessä osuudessa keskitytään Itellan työyhteisöviestintään. Haastatteluista ja kyselystä ilmenee, että valtaosalla vastaajista on positiivinen suhtautuminen digitaalisiin viestinnän välineihin.
Tutkimusmenetelmänä käytetään henkilöhaastatteluja, kvantitatiivista kyselytutkimusta sekä havainnointia. Haastatteluissa Itellaa edustavat projektipäällikkö Sami Eriksson ja Alissa-verkkofoorumin projektipäällikkö Outi Heikkilää. Metropolian edustajana toimi projektipäällikkö Matti Rantala.
Kvantitatiivinen kyselytutkimus on suoritettu sähköisesti. Kyselylomake on lähetetty 77 vastaanottajalle sähköpostilla ja kyselyyn vastasi 34. Kyselyn kohderyhmänä olivat Alissa-verkkofoorumin osallistujat, työopasvideoiden osallistuneet työntekijät ja VAUTSI-kummiyksiköiden esittelyvideoiden tekijät.
Tutkijan omat havainnot perustuvat työkokemukseen (11 vuotta Yleisradio Oyj:n palveluksessa) sekä omiin tutkimushavaintoihin. Välttääkseen liiallista tukeutumista omiin kokemuksiin tai havaintoihin, tutkija on turvautunut lähdetietoihin aina kun se on ollut mahdollista.
Teoreettisessa osuudessa käsitellään yleisiä organisaatioviestintätieteellisiä, työyhteisöviestinnän ja sosiaalisen media teorioita ja tutkimuksia. Empiirisessä osuudessa keskitytään Itellan työyhteisöviestintään. Haastatteluista ja kyselystä ilmenee, että valtaosalla vastaajista on positiivinen suhtautuminen digitaalisiin viestinnän välineihin.