Opiskelijaravintolan toiminnan kehittäminen logistisesta näkökulmasta
Leskinen, Ilari; Hämäläinen, Hannes (2013)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Leskinen, Ilari
Hämäläinen, Hannes
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013081214661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013081214661
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja kehittää Palmian kahden opiskelijaravintolan (opiskeli-jaravintola Vanha Maantie ja opiskelijaravintola Leiritie) toimintaa logistisesta näkökulmasta. Työ oli osa kansainvälistä EU-hanketta (Smart Campus). Tehtävänä oli selvittää
ym. opiskelijaravintoloiden nykytila, havaita mahdollisia ongelmakohtia ja esittää ratkaisueh-dotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Ravintoloiden toimintaa tutkittiin havainnoimalla jokapäiväistä toimintaa ja haastattelemalla ravintoloiden henkilökuntaa. Projektiryhmä vieraili myös muissa opiskelijaravintoloissa,
joista etsittiin benchmarking-henkisesti parhaita käytäntöjä, tiloja ja olosuhteita.
Projektin aikana havaittiin, että samat ongelmat toistuvat eri opiskelijaravintoloissa: ruokalan layoutiin käytännöllisyyteen ei ole kiinnitetty tarvittavaa huomiota, ravintolan kapasiteetti ei ole opiskelijamäärien tasolla, lounasaika aiheuttaa ruuhkia ja tiedonkulku oppilaitoksen ja ravintolan operaattorin välillä ei suju parhaalla mahdollisella tavalla.
Ratkaisuehdotukset jaoteltiin vaikutuskohteen mukaisesti linjastoa nopeuttaviin, ruuhkahuip-puun vaikuttaviin, tiedonvälitystä parantaviin ja yleisiin parannusehdotuksiin. Tärkeimmät ratkaisuehdotukset em. kohteisiin olivat Smart Card -älykortin käyttöönotto maksuvälineenä, ruuhkahuipun purkaminen ruokailuaikoja lukujärjestys- tai luokkahuonetarkkuudella porras-tamalla, asiakastoimikunnan perustaminen ravintolaoperaattorin, opiskelijoiden ja koulun yhteistoimintakanavaksi sekä keittiön kapasiteettiongelmien ratkaiseminen etenkin opiskeli-jaravintola Leiritien keittiön uusimisella.
ym. opiskelijaravintoloiden nykytila, havaita mahdollisia ongelmakohtia ja esittää ratkaisueh-dotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Ravintoloiden toimintaa tutkittiin havainnoimalla jokapäiväistä toimintaa ja haastattelemalla ravintoloiden henkilökuntaa. Projektiryhmä vieraili myös muissa opiskelijaravintoloissa,
joista etsittiin benchmarking-henkisesti parhaita käytäntöjä, tiloja ja olosuhteita.
Projektin aikana havaittiin, että samat ongelmat toistuvat eri opiskelijaravintoloissa: ruokalan layoutiin käytännöllisyyteen ei ole kiinnitetty tarvittavaa huomiota, ravintolan kapasiteetti ei ole opiskelijamäärien tasolla, lounasaika aiheuttaa ruuhkia ja tiedonkulku oppilaitoksen ja ravintolan operaattorin välillä ei suju parhaalla mahdollisella tavalla.
Ratkaisuehdotukset jaoteltiin vaikutuskohteen mukaisesti linjastoa nopeuttaviin, ruuhkahuip-puun vaikuttaviin, tiedonvälitystä parantaviin ja yleisiin parannusehdotuksiin. Tärkeimmät ratkaisuehdotukset em. kohteisiin olivat Smart Card -älykortin käyttöönotto maksuvälineenä, ruuhkahuipun purkaminen ruokailuaikoja lukujärjestys- tai luokkahuonetarkkuudella porras-tamalla, asiakastoimikunnan perustaminen ravintolaoperaattorin, opiskelijoiden ja koulun yhteistoimintakanavaksi sekä keittiön kapasiteettiongelmien ratkaiseminen etenkin opiskeli-jaravintola Leiritien keittiön uusimisella.