Oulun seudun ammattikorkeakoulun tradenomiopiskelijoiden säästämisen tutkimus
Pöllänen, Tuomo; Simonen, Olli (2013)
Pöllänen, Tuomo
Simonen, Olli
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090514978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090514978
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Oulun seudun ammattikorkeakoulun liiketalouden yksikön opiskelijoiden säästämistä ja sijoittamista. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolten ja eri koulutusohjelmien välisiä eroja.
Teoreettinen viitekehys käsittää kotitalouksien sijoitusmuotojen esittelyn, sijoitusprosessin, sijoittamiseen liittyvät riskit sekä aikaisemmat säästämisen ja sijoittamisen tutkimukset. Aineisto kerättiin internetkyselyn avulla. Kvantitatiivisella kyselylomakkeella selvitettiin, mihin omaisuuslajeihin opiskelijat säästävät ja sijoittavat tällä hetkellä ja mihin he ovat kiinnostuneita sijoittamaan rahaa tulevaisuudessa. Lisäksi lomakkeessa kartoitettiin opiskelijoiden riskinsietokykyä, tuottohakuisuutta ja sijoitusinformaation hankintaa.
Tutkimuksessa huomattiin vertailemalla tietoperustaan, että opiskelijat ovat samankaltaisia säästäjiä ja sijoittajia kuin suomalaiset keskimäärin. Rahat sijoitetaan pääosin talletustileille, rahastoihin ja osakkeisiin. Osakkeisiin sijoittavat opiskelijoista riskiä sietävät, aktiivisesti talouden tapahtumia seuraavat ja erityisesti miehet. Neljä kymmenestä ei säästänyt tai sijoittanut. Opiskelijat ovat eniten kiinnostuneita sijoittamaan varojaan tulevaisuudessa talletus- ja asuntosäästöpalkkiotileille sekä osakkeisiin. Rahastojen suosio opiskelijoiden keskuudessa on matala sen piensäästäjille tarjottaviin hyötyihin nähden. Tutkimuksesta ilmeni, että naiset ovat suunnitelmallisempia ja tavoitteellisempia sijoittajia kuin miehet, mutta myös turvallisuudenhakuisempia. Liiketalouden opiskelijat ovat pääsääntöisesti muiden koulutusohjelmien opiskelijoita enemmän kiinnostuneita säästämisestä ja sijoittamisesta.
Saadut tulokset osoittavat, että nuoret pitävät sijoittamista tärkeänä, mutta kokevat sijoittamisen työlääksi tiedon puutteen vuoksi. Herääkin kysymys: Pitäisikö säästämistä ja sijoittamista opettaa enemmän koulussa? Säästämisen opettaminen voisi olla ennalta ehkäisemässä nuorten velkaantumista ja kasvavia maksuhäiriömerkintöjä. Lisäksi opetuksella madallettaisiin nuorten kynnystä sijoittaa varoja rahastoihin ja kotimaisiin osakkeisiin. Tästä olisi hyötyä myös Suomen kansantalouden kasvulle.
Teoreettinen viitekehys käsittää kotitalouksien sijoitusmuotojen esittelyn, sijoitusprosessin, sijoittamiseen liittyvät riskit sekä aikaisemmat säästämisen ja sijoittamisen tutkimukset. Aineisto kerättiin internetkyselyn avulla. Kvantitatiivisella kyselylomakkeella selvitettiin, mihin omaisuuslajeihin opiskelijat säästävät ja sijoittavat tällä hetkellä ja mihin he ovat kiinnostuneita sijoittamaan rahaa tulevaisuudessa. Lisäksi lomakkeessa kartoitettiin opiskelijoiden riskinsietokykyä, tuottohakuisuutta ja sijoitusinformaation hankintaa.
Tutkimuksessa huomattiin vertailemalla tietoperustaan, että opiskelijat ovat samankaltaisia säästäjiä ja sijoittajia kuin suomalaiset keskimäärin. Rahat sijoitetaan pääosin talletustileille, rahastoihin ja osakkeisiin. Osakkeisiin sijoittavat opiskelijoista riskiä sietävät, aktiivisesti talouden tapahtumia seuraavat ja erityisesti miehet. Neljä kymmenestä ei säästänyt tai sijoittanut. Opiskelijat ovat eniten kiinnostuneita sijoittamaan varojaan tulevaisuudessa talletus- ja asuntosäästöpalkkiotileille sekä osakkeisiin. Rahastojen suosio opiskelijoiden keskuudessa on matala sen piensäästäjille tarjottaviin hyötyihin nähden. Tutkimuksesta ilmeni, että naiset ovat suunnitelmallisempia ja tavoitteellisempia sijoittajia kuin miehet, mutta myös turvallisuudenhakuisempia. Liiketalouden opiskelijat ovat pääsääntöisesti muiden koulutusohjelmien opiskelijoita enemmän kiinnostuneita säästämisestä ja sijoittamisesta.
Saadut tulokset osoittavat, että nuoret pitävät sijoittamista tärkeänä, mutta kokevat sijoittamisen työlääksi tiedon puutteen vuoksi. Herääkin kysymys: Pitäisikö säästämistä ja sijoittamista opettaa enemmän koulussa? Säästämisen opettaminen voisi olla ennalta ehkäisemässä nuorten velkaantumista ja kasvavia maksuhäiriömerkintöjä. Lisäksi opetuksella madallettaisiin nuorten kynnystä sijoittaa varoja rahastoihin ja kotimaisiin osakkeisiin. Tästä olisi hyötyä myös Suomen kansantalouden kasvulle.