Koulupäivän liikunnallistaminen Vieremän alakouluissa
Laitinen, Kaisa (2013)
Laitinen, Kaisa
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090915058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090915058
Tiivistelmä
Kehittämistyön tausta ja tarkoitus: Monien tutkimusten mukaan lasten ja nuorten fyysinen kunto on heikentynyt ja kuntoerot ovat kasvaneet hyvä- ja huonokuntoisten välillä. Tämä kehitys johtaa tulevaisuudessa väestön terveydentilan huononemiseen sekä aiheuttaa taloudellisia lisäkustannuksia. Pysäyttääkseen tämän kehityksen, lasten ja nuorten liikunnan edistämiseen on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota. Lapsi viettää kolmasosan hereillä oloajastaan koulussa. Koulujärjestelmämme tavoittaa koko ikäluokat esiopetuksesta perusopetuksen päättymiseen saakka, joten koululla on merkittävä osa lasten liikunnan edistäjänä. Muun muassa Liikkuva koulu -ohjelman kautta on pyritty kehittämään koulupäivien liikunnallistamista. Vaikka Vieremän kunta ei ole mukana Liikkuva koulu –hankkeissa, on tämä kehitystyö lähtenyt käyntiin sen innoittamana. Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli laatia kaikille Vieremän alakouluille omat toimintasuunnitelmat koulupäivän liikunnallistamiseksi ja viedä suunnitelmat käytäntöön. Tavoitteena oli, että edes osa käytännöistä jäisi pysyviksi ja näin vakiinnuttaa kouluihin liikunnallinen toimintakulttuuri ja lisätä koululaisten fyysistä aktiivisuutta. Toimintasuunnitelmien laadinnassa ja toteutuksissa kiinnitettiin erityistä huomioita oppilaiden osallisuuteen ja kunkin koulun erityispiirteisiin.
Aineisto ja menetelmät: Kehittämistyö on tutkimuksellista kehittämistoimintaa. Kehittämistyön tutkimusosassa kartoitin oppilaiden mielipiteitä koulupäivän liikunnallistamisesta eläytymismenetelmän ja piirustusten avulla. Aineistot analysoin sisällönanalyysilla. Tutkimustuloksia hyödynnettiin toimintasuunnitelmien laatimisessa ja toteuttamisessa.
Tulokset: Tutkimusosan tulosten mukaan monet asiat vaikuttavat oppilaiden liikkumiseen koulupäivän aikana. Oppilaiden ja opettajien ajatuksia sekä kirjallisuutta hyödyntämällä kehittämistyön tuloksena jokainen koulu löysi juuri omalle koululle sopivia hyviä käytäntöjä, joilla voidaan parantaa koululaisten fyysistä aktiivisuutta. Fyysisen aktiivisuuden lisääntyessä vaikutukset näkyivät jo nyt mm. koululaisten positiivisena käyttäytymisenä muilla tunneilla.
Johtopäätökset: Koulupäivän liikunnallisuuteen kannattaa panostaa. Kullekin koululle on löydettävä siellä toimivat käytännöt ja oppilaat kannattaa ottaa mukaan jo suunnitteluvaiheeseen, sillä heiltä saa hyviä ideoita liikunnallisuuden toteuttamiseen.
Tulosten hyödyntäminen: Tuloksia hyödynnetään kehittäessä koulupäivän liikunnallisuutta. Hyviä käytäntöjä jaetaan myös muille kouluille. Oppilaiden kirjoituksissa tuomia ideoita pyritään toteuttamaan myös jatkossa ja niiden pohjalta kehitetään toimintaa entisestään.
Aineisto ja menetelmät: Kehittämistyö on tutkimuksellista kehittämistoimintaa. Kehittämistyön tutkimusosassa kartoitin oppilaiden mielipiteitä koulupäivän liikunnallistamisesta eläytymismenetelmän ja piirustusten avulla. Aineistot analysoin sisällönanalyysilla. Tutkimustuloksia hyödynnettiin toimintasuunnitelmien laatimisessa ja toteuttamisessa.
Tulokset: Tutkimusosan tulosten mukaan monet asiat vaikuttavat oppilaiden liikkumiseen koulupäivän aikana. Oppilaiden ja opettajien ajatuksia sekä kirjallisuutta hyödyntämällä kehittämistyön tuloksena jokainen koulu löysi juuri omalle koululle sopivia hyviä käytäntöjä, joilla voidaan parantaa koululaisten fyysistä aktiivisuutta. Fyysisen aktiivisuuden lisääntyessä vaikutukset näkyivät jo nyt mm. koululaisten positiivisena käyttäytymisenä muilla tunneilla.
Johtopäätökset: Koulupäivän liikunnallisuuteen kannattaa panostaa. Kullekin koululle on löydettävä siellä toimivat käytännöt ja oppilaat kannattaa ottaa mukaan jo suunnitteluvaiheeseen, sillä heiltä saa hyviä ideoita liikunnallisuuden toteuttamiseen.
Tulosten hyödyntäminen: Tuloksia hyödynnetään kehittäessä koulupäivän liikunnallisuutta. Hyviä käytäntöjä jaetaan myös muille kouluille. Oppilaiden kirjoituksissa tuomia ideoita pyritään toteuttamaan myös jatkossa ja niiden pohjalta kehitetään toimintaa entisestään.