Fine.fi -sivuston arviointi ja kehittäminen
Kuha, Merja (2013)
Kuha, Merja
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092215450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092215450
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan fine.fi –sivuston ymmärrettävyyttä, käytettävyyttä ja löydettävyyttä erityisesti kuluttajien ja eri sidosryhmien näkökulmasta. Saatujen tulosten perusteella on jalostettu konkreettisia kehitysehdotuksia edellä mainittujen tekijöiden lisäämiseksi.
Lähteiden mukaan Internetsivujen käytettävyys tarkoittaa tasoa, jolla taidoiltaan keskiverto tai hieman alle keskiverron oleva käyttäjä pystyy käyttämään sivustoa ja löytämään sieltä tietoa tehokkaasti niin, että käyttäjä on lopputulokseen tyytyväinen. Käytettävyydeltään hyvien sivustojen tulee olla esimerkiksi helposti omaksuttavia ja silmäiltävissä. Sivustojen tulee antaa käyttäjälle palautetta sivuston tapahtumista.
Fine.fi –sivustolla toteutettiin 19.3. – 26.4.2013 aikavälillä käytettävyyskysely, johon tuli määräaikaan mennessä 109 vastausta. Tutkimus toteutettiin Wepropolin (webropol.com) kautta tehdyllä Online-kyselyllä ja kyselyn tuloksia arvioitiin muun muassa IBM SPSS –ohjelmistolla ja Microsoft Office Excelin avulla.
Tutkimustuloksien mukaan sivustolla tulisi tarjota hakutoiminnallisuus, sivuston sisältö olisi hyvä jakaa uudestaan aihealueisiin ja sivusto tulisi tarjota kokonaisuudessaan myös ruotsiksi. Sivuston etusivulla voitaisiin ohjata käyttäjiä tiedonhaussa ja ulkoasua olisi hyvä päivittää nykyaikaisemmaksi. Joka tapauksessa voidaan kuitenkin todeta, että sivusto on nykyiselläänkin tärkeä ja laadukas tiedonhakukanava niin finanssialalla työskenteleville henkilöille kuin kuluttajille.
Lähteiden mukaan Internetsivujen käytettävyys tarkoittaa tasoa, jolla taidoiltaan keskiverto tai hieman alle keskiverron oleva käyttäjä pystyy käyttämään sivustoa ja löytämään sieltä tietoa tehokkaasti niin, että käyttäjä on lopputulokseen tyytyväinen. Käytettävyydeltään hyvien sivustojen tulee olla esimerkiksi helposti omaksuttavia ja silmäiltävissä. Sivustojen tulee antaa käyttäjälle palautetta sivuston tapahtumista.
Fine.fi –sivustolla toteutettiin 19.3. – 26.4.2013 aikavälillä käytettävyyskysely, johon tuli määräaikaan mennessä 109 vastausta. Tutkimus toteutettiin Wepropolin (webropol.com) kautta tehdyllä Online-kyselyllä ja kyselyn tuloksia arvioitiin muun muassa IBM SPSS –ohjelmistolla ja Microsoft Office Excelin avulla.
Tutkimustuloksien mukaan sivustolla tulisi tarjota hakutoiminnallisuus, sivuston sisältö olisi hyvä jakaa uudestaan aihealueisiin ja sivusto tulisi tarjota kokonaisuudessaan myös ruotsiksi. Sivuston etusivulla voitaisiin ohjata käyttäjiä tiedonhaussa ja ulkoasua olisi hyvä päivittää nykyaikaisemmaksi. Joka tapauksessa voidaan kuitenkin todeta, että sivusto on nykyiselläänkin tärkeä ja laadukas tiedonhakukanava niin finanssialalla työskenteleville henkilöille kuin kuluttajille.