Matalan kynnyksen päivätoiminta nuorten syrjäytymisen ehkäisyssä - nuorten näkemys
Väisänen, Aune (2013)
Väisänen, Aune
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092515550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092515550
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli matalan kynnyksen päivätoiminta nuorten syrjäytymisen ehkäi-syssä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää nuorten käsityksiä Tilkkeen matalan kynnyksen päivätoiminnan merkityksestä heidän hyvinvointinsa edistämisessä ja syrjäytymisen ehkäisyssä. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa matalan kynnyksen päivätoiminnan merkityksestä sen asiakkaille, ja siitä miten matalan kynnyksen päivätoiminnalla voidaan edistää nuorten hyvinvointia ja ehkäistä syrjäytymistä. Tilke voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia toimintansa arvioinnissa, kehittämisessä ja mahdollisen laajentamisen suunnittelussa. Sopimusvuori ja Tilke voivat hyödyntää opinnäytetyön tuloksia myös yhteistyössä toimintansa rahoittajien kanssa. Opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää myös kunnat ja kolmannen sektorin palveluntarjoajat valtakunnallisesti.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin laadullista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin narratiivisesti Tilkkeellä käyvien nuorten kirjoitelmista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Nuoret ajattelevat, että syrjäytyminen on kasvava, koko yhteiskuntaa koskeva ongelma, jolle ominaista on epäinhimillisyys, prosessinomaisuus ja sosiaalisista suhteista syrjäytyminen. Syrjäytymi-sen syiksi nuoret nostavat ympäristön ja yhteiskunnan vaatimukset, yksilön kyvyttömyyden vastata asetettuihin vaatimuksiin sekä koulutuksen ja työn ulkopuolisuuden. Nuoret pitävät syrjäytymistä ennaltaehkäisevän tuen löytämistä ja syrjäytymisestä selviytymistä hyvin haasteellisena. Matalan kynnyksen päivätoiminta edistää nuorten mielenterveyttä saamalla nuoret lähtemään kotoa ja säilyttämään päivärytminsä. Päivätoiminta mahdollistaa sosiaalisten taitojen ylläpitämisen ja läheisten ihmissuhteiden syntymisen. Vertaistuki ja ohjaajilta saatu tuki koetaan tärkeinä. Toiminnan vapaaehtoisuus, mahdollisuus vaikuttaa asioihin ja aktiviteettien monipuolisuus nähdään matalan kynnyksen päivätoiminnan keskeisinä elementteinä nuorten hyvinvoinnin edistämisessä.
Jatkotutkimusaiheena voitaisiin selvittää syrjäytymistä ennaltaehkäisevän tuen tarjonnan ja kysyn-nän kohtaamista, sillä nuoret kokevat ennaltaehkäisevän tuen löytämisen hyvin haasteellisena. Voitaisiin myös tutkia, millaisia matalan kynnyksen tukea tarjoavia palveluita on olemassa, ja toisaalta voitaisiin selvittää nuorten tietoisuutta näistä palveluista.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin laadullista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin narratiivisesti Tilkkeellä käyvien nuorten kirjoitelmista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Nuoret ajattelevat, että syrjäytyminen on kasvava, koko yhteiskuntaa koskeva ongelma, jolle ominaista on epäinhimillisyys, prosessinomaisuus ja sosiaalisista suhteista syrjäytyminen. Syrjäytymi-sen syiksi nuoret nostavat ympäristön ja yhteiskunnan vaatimukset, yksilön kyvyttömyyden vastata asetettuihin vaatimuksiin sekä koulutuksen ja työn ulkopuolisuuden. Nuoret pitävät syrjäytymistä ennaltaehkäisevän tuen löytämistä ja syrjäytymisestä selviytymistä hyvin haasteellisena. Matalan kynnyksen päivätoiminta edistää nuorten mielenterveyttä saamalla nuoret lähtemään kotoa ja säilyttämään päivärytminsä. Päivätoiminta mahdollistaa sosiaalisten taitojen ylläpitämisen ja läheisten ihmissuhteiden syntymisen. Vertaistuki ja ohjaajilta saatu tuki koetaan tärkeinä. Toiminnan vapaaehtoisuus, mahdollisuus vaikuttaa asioihin ja aktiviteettien monipuolisuus nähdään matalan kynnyksen päivätoiminnan keskeisinä elementteinä nuorten hyvinvoinnin edistämisessä.
Jatkotutkimusaiheena voitaisiin selvittää syrjäytymistä ennaltaehkäisevän tuen tarjonnan ja kysyn-nän kohtaamista, sillä nuoret kokevat ennaltaehkäisevän tuen löytämisen hyvin haasteellisena. Voitaisiin myös tutkia, millaisia matalan kynnyksen tukea tarjoavia palveluita on olemassa, ja toisaalta voitaisiin selvittää nuorten tietoisuutta näistä palveluista.