Pedagogialla on väliä: asiantuntijaosaamisen kehittyminen työelämälähtöisessä Yamk-koulutuksessa
Jämsen, Salla; Vuollet, Susanne (2013)
Jämsen, Salla
Vuollet, Susanne
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092515555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092515555
Tiivistelmä
Tutkimuksen tausta ja tarkoitus: Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata asiantuntijuuteen liittyvän osaamisen kehittymistä Oulun seudun ammattikorkeakoulun kuntoutuksen ja terveyden edistämisen koulutusohjelmissa vuosina 2010-2011. Tutkimuksessa tarkasteltiin, minkälaiset tekijät opetuksen toteutuksessa edistivät opiskelijoiden asiantuntijuuden kehittymistä sekä minkälaisia pedagogiseen toteutukseen liittyviä kehittämistarpeita koulutuksen toteutuksessa ilmeni.
Aineisto ja menetelmät: Tutkimus toteutettiin etnografisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto koostui kahdeksan kuntoutuksen ja kahdeksan terveyden edistämisen opiskelijan joka kuukausi kirjoittamista itsearvioinneista sekä opetuksen toteutuksen arvioinneista. Lisäksi tutkimusaineistona oli opiskelijoiden kahden Learning Cafe –tilaisuuden arviointikeskustelut. Tutkimusaineistoksi muodostui 458 sivua rivivälillä 1,5 aukikirjoitettua tekstiä. Aineisto analysoitiin sisällön analyysimenetelmällä.
Tulokset: Merkittäviä asiantuntijaosaamiseen liittyviä kehittymisen alueita olivat laaja yhteiskunnallisten asioiden ymmärtäminen ja siihen liittyvä muutososaaminen. Myös epävarmuuden sieto, vuorovaikutus sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen kehittyivät. Opiskelijoiden yhteistyö kehittyi yhteistoiminnalliseksi, vuorovaikutteiseksi sekä työelämälähtöiseksi oppimiseksi, jossa toisten osaamiset ja ideat saatiin yhteiseen käyttöön. Reflektio, trialoginen oppiminen, dialogiset menetelmät sekä opiskelijoiden osallisuus opetuksen toteutuksessa edistivät uudenlaisen asiantuntijuuden kehittymistä. Kehittämistarpeina nousivat lähipäivien, projektityöskentelyn ja alustakeskustelujen kehittäminen, palautekeskustelujen ja johtamisopintojen lisääminen sekä yhteisöllisen vastuun selkeyttäminen ja osaamisen markkinointi.
Johtopäätökset: Reflektioon perustuva oppimisprosessi sekä yhdessä tapahtuva kollektiivinen oppiminen näyttäytyivät keskeisimpinä asiantuntijaosaamisen edistäjinä. Asiantuntijuuden kehittyminen tapahtui teorian ja tiedon uudenlaisella yhdistämisellä yhteydessä työelämään. Tutkimuksen aikana vahvistui näkemys yhteisöllisen oppimisympäristön välttämättömyydestä.
Tulosten hyödyntäminen: Tuloksia voidaan hyödyntää ylemmän ammattikorkeakoulun opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä niiden avulla voidaan muuttaa tarkoituksenmukaisesti toimintakäytäntöjä.
Aineisto ja menetelmät: Tutkimus toteutettiin etnografisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto koostui kahdeksan kuntoutuksen ja kahdeksan terveyden edistämisen opiskelijan joka kuukausi kirjoittamista itsearvioinneista sekä opetuksen toteutuksen arvioinneista. Lisäksi tutkimusaineistona oli opiskelijoiden kahden Learning Cafe –tilaisuuden arviointikeskustelut. Tutkimusaineistoksi muodostui 458 sivua rivivälillä 1,5 aukikirjoitettua tekstiä. Aineisto analysoitiin sisällön analyysimenetelmällä.
Tulokset: Merkittäviä asiantuntijaosaamiseen liittyviä kehittymisen alueita olivat laaja yhteiskunnallisten asioiden ymmärtäminen ja siihen liittyvä muutososaaminen. Myös epävarmuuden sieto, vuorovaikutus sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen kehittyivät. Opiskelijoiden yhteistyö kehittyi yhteistoiminnalliseksi, vuorovaikutteiseksi sekä työelämälähtöiseksi oppimiseksi, jossa toisten osaamiset ja ideat saatiin yhteiseen käyttöön. Reflektio, trialoginen oppiminen, dialogiset menetelmät sekä opiskelijoiden osallisuus opetuksen toteutuksessa edistivät uudenlaisen asiantuntijuuden kehittymistä. Kehittämistarpeina nousivat lähipäivien, projektityöskentelyn ja alustakeskustelujen kehittäminen, palautekeskustelujen ja johtamisopintojen lisääminen sekä yhteisöllisen vastuun selkeyttäminen ja osaamisen markkinointi.
Johtopäätökset: Reflektioon perustuva oppimisprosessi sekä yhdessä tapahtuva kollektiivinen oppiminen näyttäytyivät keskeisimpinä asiantuntijaosaamisen edistäjinä. Asiantuntijuuden kehittyminen tapahtui teorian ja tiedon uudenlaisella yhdistämisellä yhteydessä työelämään. Tutkimuksen aikana vahvistui näkemys yhteisöllisen oppimisympäristön välttämättömyydestä.
Tulosten hyödyntäminen: Tuloksia voidaan hyödyntää ylemmän ammattikorkeakoulun opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä niiden avulla voidaan muuttaa tarkoituksenmukaisesti toimintakäytäntöjä.